Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.

FORBUD. De såkaldte cookies er i EU's søgelys, på trods af
kritik af at det vil genere brugerne mere end
reklamebureauerne.

Europa-Parlamentet stemte sidste tirsdag for et forslag fra Kommissionen, der skal sikre EU-borgernes privatliv, når de kommunikerer elektronisk. Forslaget indebærer blandt andet et forbud mod at udsende uønskede SMS-beskeder til brugerne. Det lykkedes derimod ikke at blive enige om et tilsvarende forbud mod spam via e-mail.
En del af forslaget handler om et forbud mod de såkaldte cookies. Når medlemmerne af Europa-Parlamentet bekymrer sig om cookies, skyldes det, at de kan bruges til at spore og kortlægge brugernes aktiviteter. Som cookies virker i dag, bliver brugeren ikke spurgt, om han eller hun ønsker at modtage en cookie. Det vil Europa-Parlamentet gerne have ændret, så det bliver lovpligtigt for webstederne at spørge brugerne, om de ønsker cookie'en. Samtidigt skal de informere om, hvad de bruger cookie'en til og hvor længe, den bliver liggende.
Reklamesmåkager
På internettet har reklamebranchen taget cookie-teknologien til sig og bruger den flittigt til at styre bannerreklamer, så den samme bruger kun bliver udsat for den samme reklame et begrænset antal gange.
- Uden cookies vil det svare til, at du på TV2 ville se den samme Bamseline-reklame 20 gange i træk, siger marketingchef Martin Thorborg fra Jubii A/S.
Jacob Lachmann, direktør i annonce-netværket Ad Pepper Media, mener, at det vil genere brugerne mere end reklamebureauerne, selvom det vil gå ud over nogle typer af kampagner.
- Hvis man i EU er bange for, at vi skal tracke forbrugernes adfærd, så er forslaget i orden. Men tracking kræver et andet system end det, annoncenetværkene bruger, siger han.
E-handel afhængig af cookies
Hvis forslaget bliver endeligt vedtaget med de ændringer, der blev vedtaget i sidste uge, kan det få betydning for e-handelsvirksomheder. Hvis virksomhedens Customer Relationship Management-system bygger på, at brugeren skal genkendes med cookies, som det for eksempel er tilfældet hos Amazon.com, kan det betyde en større ændring i systemet, hvis man skal til at spørge brugeren om tilladelse, hver gang man vil lægge en cookie.
Hos Jubii er man bestemt ikke begejstret ved tanken om, at EU vil regulere brugen af cookies:
- Man skal ikke forbyde et værktøj. Man forbyder jo ikke en hammer, fordi der er Èn, der slår en anden ihjel med Èn. Jeg synes, deres krumme agurker, og hvad de ellers har fundet på, er vand i forhold til det her. Brugerne ville kaste op i lårtykke stråler, hvis cookies forsvandt, siger Martin Thorborg.

Boks: Digitale garderobemærker
En cookie er et lille stykke information, der bliver gemt som kodet tekst på brugerens pc, når han besøger et web-sted. Det fungerer på mange måder ligesom et garderobemærke, der kan identificere brugeren, når han benytter sig af en tjeneste på internettet. Mange web-steder bruger derfor cookies, fordi det er den letteste måde at genkende en bruger.
Cookies er en del af HTTP-protokollen og bruges til at gemme oplysninger, der er unikke for kommunikationen mellem netop denne bruger og web-stedet.
Eksempelvis fungerer de fleste indkøbskurve i e-handelsbutikker med cookies. Hver enkelt vare gemmes i cookien, der først slettes, når handlen er gennemført eller annulleret.
Cookies bliver også brugt til at gemme brugerens foretrukne indstillinger på et web-sted, ligesom for eksempel Computerworld Online bruger dem til at holde styr på, at brugeren kun ser bestemte reklamer et begrænset antal gange.
Under normale omstændigheder kan en cookie kun åbnes og læses af den webserver, der har udleveret cookie'en. sandal

Billedtekst: Uden cookies vil det svare til, at du på TV2 ville se den samme Bamseline-reklame 20 gange i træk, siger marketingchef Martin Thorborg fra Jubii A/S.
Foto: Torben Klint





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It sikkerhed - de nye trusler og teknologier

It-truslerne mod din virksomhed har aldrig været flere, og de it-kriminelle blive hele tiden dygtigere. På konferencen bliver du introduceret til de nyeste teknologier indenfor it-sikkerhed anno 2018, og de bedste og mest vidende talere i Danmark vil klæde dig på til at sikre din virksomhed bedre mod it-kriminalitet.

19. juni 2018 | Læs mere


EU persondataforordningen: Brug CRM som værktøj til at blive compliant

Den 25. maj 2018 træder den nye EU persondataforordning. Microsoft Dynamics 365 har allerede indbygget sikkerhedsforanstaltninger og processer, som gør det lettere at blive compliant med forordningen. Kom og hør hvordan du bliver compliant med Microsoft Dynamics 365.

19. juni 2018 | Læs mere


Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

27. juni 2018 | Læs mere






Premium
KMD's milliardaftale sender Tech Mahindra til tælling: IBM stjæler infrastrukturaftale fra konkurrenten
Interview: IBM snupper ikke kun 300 medarbejdere og infrastruktur fra KMD. Selskabet napper også en stor aftale fra den indiske konkurrent Tech Mahindra i samme ombæring.
Computerworld
Datatilsynet advarer om falske GDPR-tilsyn: Mystiske folk i tøj fra sikkerhedsfirma dukkede op hos dansk ørelæge
Dansk klinik er blevet udsat for et mistænkeligt besøg af to mænd i forklædning som tilsynsfolk fra Datatilsynet. Datatilsynet kommer nu med et opråb: "Jeg håber, at vi med denne advarsel kan undgå, at det gentager sig."
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
Stor outsourcing i Region Hovedstaden kan føre til medarbejderflugt
Der er en risiko for, at vigtige it-medarbejdere vælger at forlade Region Hovedstaden, hvis et nyt stort outsourcing-projekt gennemføres.
White paper
Vigtige overvejelser til din cloud-strategi
Med denne video får du en dybdegående gennemgang af de overvejelser, man som virksomhed bør gøre sig, når man definerer sin cloud-strategi. Din virksomheds tilgang til cloud er i dag et vigtigt emne, når I planlægger jeres it-strategi. Er cloud ”et andet sted”, eller er cloud en leverancemodel for it-services? Skal man have infrastruktur on-site, outsourcing, cloud eller både og? Dette er et spørgsmål, som mange der beskæftiger sig med it-infrastruktur og strategi stiller sig selv. Se hvorfor det ofte ikke et enten eller, men snarere et både og.