Sats på markedsføring med spil

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.


ADVERTAINMENT. Multimedie-underholdning og konkurrencer bruges i stigende grad til at nå de reklame-trætte
forbrugere. I disse dage kører flere storstilede konkurrencer, der mikser produkt-information med underholdning og
pengepræmier. Alle har nettet som en central komponent.

Opsnus banknøgler sammen med et gadekryds, foretag en civil anholdelse af en eftersøgt i din hjemby eller løs et mysterium ved hjælp af tv-reklamer, mobiltelefon og internet. Koblingen af konkurrence, underholdning og produktinformation i en interaktiv cocktail er blevet et stadig mere populært markedsføringsmiddel.
I Jyske Bank har man efter flere år uden en større markedsføringskampagne valgt at alliere sig med spilproducenten Deadline Games om cd-rom-spillet Jens Marius og jagten på de forsvundne boksnøgler.
- Det, der har været interessant for Jyske Bank, er at få fat i en yngre målgruppe, de unge familier for eksempel, siger Simon Jon Andreasen fra Deadline Games, som er chefudvikleren bag spillet. Det bygger i store træk på virksomhedens salgssucces Globetrotter.
Efter et par spilrunder, hvor man aktiverer forskellige spilfaser på cd-rom'en via kodeord sendt på e-mail, vil konkurrencens slutspurt foregå på internet. Såvel Deadline Games som Jyske Banks reklamebureau Nørgaard Mikkelsen, der satte projektet i gang, er blevet ganske overvældede over den store tilslutning til spillet
- Der er over 100.000 tilmeldte, og vi er kun i anden uge af spillet. Men vi vil blive ved med at sende nye cd-rom-er ud. Det er sådan en snu dansk bondemoral at få så mange som muligt med i stedet for at lukke tilgangen, siger Simon Jon Andreasen.
Eksklusive spil en fejl
Eksklusivitet er nemlig, mener han, en af de største fejl ved et andet storstilet spil-projekt, Nokia Games.
- Der var mange med fra starten, flere hundrede tusinde på europæisk plan, men deltagerantallet falder eksponentielt, fordi man bliver hægtet af, siger Simon Jon Andreasen, som ikke mener, at det er god markedsføring at gøre et spil for utilgængeligt for almindelige mennesker eller lukke tilgangen, som Nokia Games ifølge web-stedet nokiagames.com nu har gjort.
- Spillet må ikke være en frasortering, alle skal kunne være med frem til sidste sekund - så kommer der flere og flere med, siger han.
Men det kommer an på, hvem afsenderen og modtageren er, mener Mads Ellegaard, forfatter til bogen "E-kampagnen" og medejer af firmaet 1to1marketing.dk.
- For Jyske Bank er det sikkert det rigtige, for det passer bedst til dem. Men udskilningsløbet er en del af Nokias strategi, de har endda lempet reglerne i forhold til sidste år, så man ikke så let ryger ud, siger han og påpeger, at spillet med sin eksklusivitet bliver oplagt til såkaldt virus-marketing - spillerne taler meget med deres venner om deres fremskridt og udbreder dermed budskabet. Samme fremgangsmåde har været brugt i markedsføringen af Jubiis Quizshow, der på få måneder har fået over 100.000 brugere, påpeger han.

Billedtekst: Jyske Banks markedsføringskampagne har også været rettet indad i virksomheden for at ryste personalet sammen. Startskuddet gik, da de ansatte fik til opgave at finde den helt rigtige hund til rollen som Jens Marius. Flere end 30.000 vovser profilerede forbi Jyske Bank-filialer i stjerne-jagten, før valget faldt på den rappe foxterrier.

Billedtekst: Spil med markedsføringselementer skal ikke udelukke nogen, men trække flere til, mener spiludvikler Simon Jon Andreasen, Deadline Games.

faktaBoks: En gammel historie
Markedsføring med koblingen spil og internet går helt tilbage til nettets spæde begyndelse, men man er blevet dygtigere til at forlænge spillets levetid og dermed interessen, siger Mads Ellegaard, forfatter til bogen "E-kampagnen" og medejer af firmaet 1to1marketing.dk.
- Tidligere gik det ud på at lave et enkelt spil med et firmalogo, som gav folk en hurtig oplevelse. I dag tager man skridtet videre og giver dem mulighed for at fortsætte dialogen ved at få nogle informationer fra brugerne, påpeger Mads Ellegaard. Men firmaerne skal huske at bede om lov til at fortsætte dialogen, for ellers kan man trods stor succes med et spil stå med en database fuld af værdifulde informationer, som man ikke kan bruge til noget og ikke har gennemtænkt formålet med.
- Før processen går i gang, skal man være meget bevidst om, hvad man vil opnå, siger Mads Ellegaard, som ikke er sikker på, at firmaerne fuldt ud forstår at udnytte potentialet i at få så mange mennesker i tale.

>< ><




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere