Fart på ejendomsoplysninger

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. november 2001.


Kommuneinformation lancerer ny tjeneste, der letter advokaters og ejendomsmægleres forespørgsler på ejendomme.

Femten kommuner overvejer i øjeblikket at implementere en helt ny digital tjeneste til ejendomsoplysninger, som Kommuneinformation under Kommunernes Landsforening har udviklet.
Der er tale om en elektronisk forespøgselsmulighed for advokater og ejendomsmæglere, der i forbindelse med handel med fast ejendom har brug for ejendomsoplysninger fra kommunen. I dag udfylder advokaten et skema, der sendes ind til kommunen, som derefter kopierer skemaet og sender det rundt i systemet. I alt 12 forskellige oplysninger skal påføres skemaet.
Med det nye system sker både bestilling og den interne kommunikation elektronisk. Også udfyldelse af oplysninger sker elektronisk. Når alle oplysninger er udfyldt sendes skemaet retur til advokaten.
Fra flere uger til timer
Ifølge eBusinesschef i Kommuneinformation Martin Holmgaard Rasmussen kan det nye system reducere behandlingstiden fra flere uger til et par timer.
Roskilde og Århus kommuner har været med i udviklingsfasen af projektet, og når det drejer sig om store kommuner, er der efter Martin Holmgaard Rasmussens opfattelse store gevinster at hente.
- Der er først og fremmest tale om bedre service over for advokater og ejendomsmæglere, men på længere sigt er det klart, at de mere rutineprægede funktioner på rådhuset vil forsvinde, siger han.
Kommunikationen er sikret med SSL-kryptering og løsningen kræver ikke en digital signatur fra advokaterne eller ejendomsmæglere.