Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Negativ omtale af piratblæk rammer ikke distributørerne på pengepungen.
Der er fortsat godt gang i salget af uoriginale blækpatroner hos både Esselte og Christian-Olsen (tidligere Kijaka).
På trods af advarsler fra producenterne af printere og diverse negative analyser af indholdet i de uoriginale blækpatroner, fortsætter fremgangen i salget.
Hos det tidligere Kijaka i Padborg, der nu er fusioneret med Christian-Olsen, er man stadig godt tilfreds med salget af piratblækket fra Peach.
- Vi besluttede os for at tage et kopimærke ind i sortiment, fordi der var øget fokus på de meget dyre originalprodukter.
- Det har vi ikke fortrudt. Salget går godt, og selvom man ikke kan tjene det store på at sælge printertilbehør, er det værd at have i sortiment, når efterspørgslen er der, lyder det fra en af de ansatte i Christian-Olsen.
Sværere at tømme
Hos distributøren i det sønderjyske kendte man ikke til den test fra Pressebureauet, der slog fast, at originale printerpatroner bliver bedre tømt end uoriginale, der vejer mere end de originale, når de skal kasseres.
Men distributøren er bekendt med, at flere originale patroner udnytter en vakuum-effekt til at få de sidste dråber på papiret.
I testen målte Pressebureauet forskellen mellem en patron fra Canon, en fra Dataline, der distribueres af Esselte, og en af mærket Peach, der distribueres af Christian-Olsen.
Resultatet var blandt andet, at mens en sort blækpatron fra Canon vejede 48 gram inden brug, var den nede på kun 19 gram efter brug. Til sammenligning vejede Datalines kun 37 gram som fuld men hele 23 som "tom".
Patronen fra Peach vejede næsten det samme som den fra Canon nemlig 43 gram som fuld og 20 gram som tømt.
Også hos Esselte, der fører mærket Dataline, går salget af uoriginale blækpatroner godt.
- Det er et marked i vækst, så det er svært at sige, om salget bliver påvirket negativt, når der er dårlig omtale i pressen. Men vi kan helt klart mærke, at tilsvarende positiv omtale via mund til mund metoden er med til at skabe yderligere vækst, siger Ole Bune, der er marketingchef hos Esselte.
Kunden skal kende forskellen
Hos Canon er man bestemt ikke glad for, at der er et marked for kopiblæk, men vurderingen her er, at det kun er mellem fem og ti procent af den samlede omsætning på markedet for printertilbehør, der stammer fra piratmarkedet.
Canon er en af de producenter, der slipper billigst i kampen mod piratproducenterne, for Canon har delt alle sine patroner op i udskiftelige dele for hver farve, så man ikke skal købe en helt ny, dyr farvepatron, bare fordi man eksempelvis løber tør for sort.
Alligevel er Canon på banen for at advare forhandlere og kunder mod piratblæk.
- Man skal bare være opmærksom på, at kvaliteten ikke er den samme. Og vi har set mange eksempler på maskiner, der er gået i stykker på grund af uoriginalt blæk, der har stoppet fordelingen af blæk, siger Tom Samuelsen, marketingchef hos Canon Danmark.
Billedtekst: Tom Samuelsen, (t.h.), og Kim MAjestic fra Caonos marketingafdeling forstår godt, at nogle lader sig lokke til at købe uoriginale blækpatroner, men han advarer om at tro, at man får den samme kvalitet.