Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Billedtekst: Michael Jørgensen fra Fredgaard Erhverv har droppet at have data- og videoprojektorer fra Sanyo på hylderne efter den nye distributionsaftale med Danmon.
Foto: Torben Klint
Ny aftale om distribution af projektorer giver Sanyo en ekstra distributør i Danmark.
Sanyo har valgt at tage endnu en distributør ind i kampen om markedet for video- og dataprojektorer.
I forvejen har Fisher Hi-Fi i Pandrup agenturet på Sanyo produkter ved forhandleren Dantax-Radio, men en netop underskrevet distributionsaftale med Danmon skal ifølge Danmon være med til at udbygge Sanyos position i markedet.
- Vi er meget glade for at have fået en aftale på plads med Sanyo, for deres produkter henvender sig til det segment, der køber de større løsninger. Vi har arbejdet på at få Sanyo ind siden Cebit i marts, og vi mener, vores store forhandlernet kan være med til at sikre Sanyo en betydelig vækst i markedsandele, siger produktchef hos Danmon, Jan Rasmussen.
Loyal over for kanalen
Han understreger, at Danmons strategi for salget af Sanyo produkter er loyal over for kanalen, idet der ikke vil blive solgt direkte.
Ud af vores forhandlerskare på cirka 30 er hen ved 10 med i vores forhandlerprogram. Der er typisk tale om traditionelle AV-forhandlere, der har et meget stort kendskab til de produkter, de sælger, og de forhandlere, der har brug for lidt ekstra uddannelse, skal vi nok tage ind og hjælpe i gang, siger Jan Rasmussen.
I Pandrup skaber nyheden om endnu en distributør ikke den store frygt hos Dantax-Radio, der gennem Fisher Hi-Fi hidtil har haft ene-agentur på Sanyo-produkter.
- Vi er mere gearet til at sælge Sanyos brune varer, (radio og tv-produkter, red.), så det kommer ikke til at ramme os specielt meget på indtjeningen, at Danmon nu skal distribuere Sanyos data-projektorer. Vi må deles om markedet, og jeg kan godt forstå, at Sanyo kan se potentialet i Danmons forhandlernet, når de nu ønsker at styrke salget af video- og dataprojektorer, siger produktchef for Danmon hos Dantax-Radio i Pandrup, Lars Pedersen.
Storkunde dropper Sanyo
Han forklarer, at Dantax-Radio typisk sælger til forhandlere som Fredgaard Erhverv, og han tror ikke, det ændrer sig nu.
Men hvad angår video- og dataprojektorer tager han fejl.
Michael Jørgensen er som chef for Fredgaard Erhverv ansvarlig for blandt andet salget af video- og dataprojektorer. Han plejer at købe sine produkter direkte og nu, hvor der er kommet en egentlig distributør på markedet, ønsker han ikke at have San yo på hylderne.
- Jeg er ikke sikker på, at Danmon vil være loyal over for kanalen, og hvis de begynder at sælge direkte, vil det skabe problemer for mig. Derfor har jeg besluttet ikke at tage Sanyo ind som standard på det område. Desuden tror jeg ikke på, der er plads til en egentlig distributør på det marked, for som det er nu, har mange forhandlere deres eget mærke, som de køber direkte, og det vil de gerne fortsætte med, siger Michael Jørgensen.