Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Importør af langdistance trådløst LAN-udstyr spejder efter forhandlere til et marked i vækst.
Man tager et trådløst netværk og smækker en stor antenne på. Så har man et langtrækkende trådløst netværk, og ifølge importøren Airlink en sikker opskrift på en salgssucces.
- De eksisterende trådløse LAN-forbindelser har en begrænset rækkevidde, og det, tror jeg, er en hindring for mange af de virksomheder, der gerne vil koble flere bygninger sammen i et trådløst netværk. Hvis der er mere end 300 meters afstand mellem acces points, opstår der typisk problemer. Derfor tror jeg på, der er et salgspotentiale i at tilbyde totalløsninger, hvor man bygger en ekstern antenne sammen med et trådløst LAN og derved opnår forbindelse over meget større afstande, siger ejeren af Airlink, Flemming H. Pedersen.
Otte henvendelser på to dage
Han importerer alt sit udstyr fra Taiwan, har et mindre lager hjemme i Kibæk og regner med at etablere et landsdækkende forhandlernetværk til sine produkter.
- Men nu er vi først lige kommet i gang, og det tager tid, før forhandlerne melder sig. Vi har sendt e-mails til 122 potentielle forhandlere, og allerede efter to dage havde vi fået otte henvendelser fra interesserede, siger Flemming H. Pedersen.
Han er dog også klar til at sælge produkterne direkte og installere dem hos de kunder, der helst ser det, men på længere sigt er det meningen, at forhandlerne ikke blot skal sælge produkterne, men også se en forretning i at sætte netværket op hos kunderne.
- Der er nok avance i disse produkter, til at forhandlerne kan tjene på bare at sælge produkterne, men det skulle gerne udvikle sig til, at også virksomheder, der specialiserer sig i at projektere netværksløsninger, vil tage det til sig, siger Flemming H. Pedersen.
Billedtekst: Flemming H. Pedersen fra Airlink tror på, at mange forhandlere kan skabe en forretning i at sælge trådløse netværk til udendørs installationer.
Boks: produkter
Tre produkter
I starten kan virksomheden tilbyde de tre følgende produktgrupper: netprodukter med tilslutning til interne og eksterne antenner, coaxkabler og stik, samt antenner, der strækker sig over syv forskellige rundstrålede og retningsbestemte til både indendørs og udendørs brug.