Kulturer skal passe sammen ved opkøb

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. december 2001.


At få to forskellige organisationer til vokse sammen er blandt de største udfordringer, når der købes virksomheder. IT Vækstbarometer 2001 viser, at køberne i høj grad overser dette problem.

Udfordringerne er mange, når en IT-virksomhed skal købes eller sælges, men udfordringerne ligger ofte et andet sted, end virksomhederne umiddelbart forventer. Det viser Deloitte og Touches IT Vækstbarometer 2001.
Deltagerne i undersøgelsen forventer, at værdiansættelse af den virksomhed, der skal købes, er det sværeste, men for de virksomheder, som rent faktisk har været igennem et køb, er organisationsopbygningen og sammensmeltningen af to kulturer det største problem.
Frank Høyer Rasmussen har ansvaret for opkøb af virksomheder hos Software Innovation, og han ser en stor udfordring i at bringe forskellige kulturer sammen.
- Salgskulturer, udviklingskulturer og rådgivningskulturer er meget forskellige. Hvis man bringer dem sammen for hurtigt og er forhippet på at gøre det stort og stærkt, så får man det lige i nakken, fordi man ikke får det til at virke. Jeg har tit set forundret på nogle af dem, der køber op, som er det et racerløb, de skal vinde. Det er jo ikke fabrikker det her, og det er vigtigt, at man tager sig god tid og ser, om kulturerne passer sammen. Ellers kan det hele falde på gulvet, siger han.
Specielt hvis en stor virksomhed køber en lille, kan det give problemer, fordi det ofte vil være den store organisations kultur, der vinder indpas.
- Man kan ikke bare gennemtrumfe en kultur, for resultatet er, at man ikke får de værdier frem, der ligger i den lille kultur. Det er bedre at udvikle en ny fælles kultur, siger han.
Realistiske priser
Værdiansættelsen har ikke været et så stort problem som ventet for de virksomheder, der har været gennem opkøb, viser IT Vækstbarometret. Det kan skyldes, at priserne på virksomheder det seneste års tid har fulgt markedet og taget et stort dyk.
- Virksomhederne er blevet billigere. Der er kommet mere realistiske forventninger til indtjening, konstaterer Martin Borch, der er konstitueret leder for Venture IT, et datterselskab til Mærsk Data.
I et nedadgående marked skulle man tro, at det ville være lettere at overtage en virksomhed i krise, men de lave priser har også haft den negative effekt, at flere virksomhedsejere hellere lukker virksomheden end at sælge til udsalgspris.
- Mange som i dag sidder med en IT-virksomhed og gerne vil sælge, kan ikke glemme prisen for to år siden. Vi har måttet opgive at købe noget, fordi det blev for dyrt, og i stedet måtte de lukke. Problemet er også, at branchen er så trængt og nogle virksomheder så gældstyngede, at det ikke kan lade sig gøre at overtage dem, fordi risikoen er for stor. Vi har oplevet to gange, hvor en virksomhed i princippet var spændende, men vi ikke turde købe, fordi tallene var røde, og begge gange er virksomheden gået konkurs, siger Frank Høyer Rasmussen fra Software Innovation.
IT Vækstbarometret viser dog, at interessen for at købe virksomheder fortsat er stor. 35 procent af virksomhederne i undersøgelsen har planer om inden for de næste to år at købe en anden virksomhed.
- Pengene er stadig derude. De sidder bare lidt tættere på kroppen, siger Martin Borch fra Venture IT.

Boks: Salg er stadig mere upopulært end køb
Danske IT-ledere vil hellere købe andres virksomheder end selv at sælge livsværket, viser Deloitte & Touches IT sVækstbarometer 2001. I marts sidste år havde hver femte danske IT-virksomhed gennemført et opkøb af anden virksomhed i de sidste år. Det tal er i 2001 næsten fordoblet, så godt fire ud af ti virksomheder nu har foretaget et opkøb. 35 procent forventer at foretage opkøb inden for de næste par år.
Der kan dog blive kamp om de virksomheder, der skal købes, for kun 14 procent af lederne planlægger at sælge deres virksomhed inden for de næste par år. Det er en stigning på 2 procent i forhold til sidste år.

Grafer:
Før købet: Nævn i prioriteret rækkefølge de to ting, som du forventer vil være sværest ved købet

Efter købet: Nævn i prioriteret rækkefølge de to sværeste ting i forbindelse med købet

Boks: IT Vækstbarometer 2001
62 procent af virksomhederne med over 200 medarbejdere har inden for de seneste to år skrinlagt forberedelser eller udsat forhandlinger om køb af anden virksomhed. For alle virksomheder er det tal kun 36 procent.

14 procent af virksomhederne i undersøgelsen er inden for de seneste to år fusioneret med en anden virksomhed. Blandt de dygtigste virksomheder er det hele 53 procent. Kun 5 procent af alle virksomheder forventer at fusionere med en anden virksomhed inden for de næste to år.

Strategiske alliancers popularitet er dalende blandt store virksomheder. 73 procent af virksomheder med over 200 medarbejdere har i de seneste to år indgået en strategisk alliance med en anden virksomhed, mens kun 46 procent har planer om det inden for de næste to år.
Blandt alle virksomheder har 48 procent indgået en strategisk alliance de
seneste to år, mens 41 procent har planer om at gøre det de næste to år.