Opkøb endte i frasalg

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. december 2001.


Som del af en større udvidelsesstrategi købte konsulenthuset Aston i 1999 det lille softwareselskab CDM. Udvikler- og salgskultur stødte sammen, og to år senere er CDM nu tilbage hos de oprindelige ejere, der har fået både erfaringer og penge ud af det.

Ambitionerne var store, da Aston IT Group med Peter Warnøe i spidsen i august 1999 begyndte deres opkøb af en lang række IT-virksomheder. Inden 1.000 dage skulle den nye IT-gigant sælge konsulentydelser for en milliard kroner om året, beskæftige 800-1.000 medarbejdere og tjene 200 millioner kroner.
Et af opkøbene var det lille softwareselskab CDM, der siden midten af 1980'erne med Helene Krogh og Erik Rosenkrantz i spidsen havde udviklet sit eget produkt til Customer Relationship Management (CRM).
- Vi fik en masse henvendelser og en del tilbud. Vi var egentlig ikke til salg, men ville hellere udvide forretningen og oprette flere salgskanaler, siger CDM's administrerende direktør, Helene Krogh, om perioden forud for købet.
På et møde med Astons administrerende direktør, Peter Warnøe, endte det dog med, at CDM fik et tilbud fra Aston, der med Helene Kroghs ord var fantastisk godt.
- De var førende på CRM-markedet i Danmark på det tidspunkt. De havde deres egen softwareløsning, og det var interessant for os, at vi kom ind på det marked på et tidligt tidspunkt, siger Peter Warnøe fra Aston.
Virksomhedshandelen blev gennemført, og betalingen skete kontant. Ifølge Helene Krogh var der tale om rigtigt mange penge. De samme toner lyder fra Astons Peter Warnøe.
- CDM var omkring 35 mennesker, der tænkte i CRM. Det var der ikke mange, der kunne, og det gav anledning til en vis pris, siger han.
Voksede for hurtigt
CDM var en af de første fire virksomheder, der kom med i det nye Aston IT Group, og det var ikke uden bange anelser fra Helene Kroghs side.
- Jeg havde været selvstændig, siden jeg var 24, og havde den begrundede frygt, at det ville være svært at komme ind i en koncern og vænne sig til bureaukrati og lange kommandoveje. Oplægget var, at vi alle sammen havde været meget succesfulde, og at det var den ånd, der skulle køre videre. Derfor gik vi alle sammen ind i det med åbne øjne, og det startede fint, men så gik vi fra fire virksomheder til 64. Det blev til en koncern over natten, siger hun.
Helene Krogh var ikke indstillet på, at CDM bare skulle blive til en division i selskabet. Samtidig var det ikke længere CDM's produkt, men i højere grad medarbejderne, Aston skulle bruge. Både Siebel og Pivotal var stormet frem på verdensmarkedet med standarder for CRM, så Aston valgte at konvertere til disse løsninger i stedet for at have fokus på at udvikle selv.
Solgt tilbage til stifterne
Det endte med, at Helene Krogh forlod Aston. 1. august i år blev udvikling og support af CDM-systemet med tilhørende kunder så solgt tilbage til Helene Krogh og Erik Rosenkrantz, der i dag er partnere og hver ejer 50 procent af virksomheden. To tredjedele af medarbejderne blev i Aston.
Inden for to år har CDM heddet seks forskellige navne, men nu er navnet CDM og der er et nyt logo og en ny strategi på vej. En ny undersøgelse viser, at kunderne er mere tilfredse, efter at selskabet igen er skilt ud fra Aston.
- Det er vigtigt, at der er en god kemi ved et opkøb, og her tænker jeg ikke kun på et personligt plan. Også virksomhederne skal have noget tilfælles og dele vision og virksomhedsfilosofi. Det vigtigste er, at det er rart at gå på arbejde, for ellers begynder medarbejderne at forsvinde, og så mister virksomheden sin værdi, siger Helene Krogh.

Boks: En der gik i vasken!
Allerede i august fortalte Thrane & Thrane Fondsbørsen, at selskabet havde indgået aftale om at overtage den norske konkurrent Nera SatCom. Overtagelsen blev omtalt som et faktum i aviserne med angivelse af købspris og betingelser. Resultatet ville blive verdens største producent af udstyr til satellitkommunikation med en markedsandel på omkring 70 procent.
Stor var overraskelsen, da Thrane & Thrane i søndags brød aftalen om at overtage Nera SatCom. Thrane & Thranes direktør Henrik Lunde er yderst karrig med detaljer om, hvilke nye oplysninger, der har fået bestyrelsen til at vende på en tallerken. Administrerende direktør for Nera-koncernen Bjørn Ove Skjeie lægger derimod ikke fingrene imellem. Han betegner aflysningen som et klart aftalebrud og forudser, at Nera vil sagsøge Thrane & Thrane.
Eksemplet viser, at selv nøje planlagte fusioner lynhurtigt kan løbe af sporet. kk

Billedtekster:
Helene Krogh og Erik Rosenkrantz solgte CDM til Aston, for senere at købe selskabet tilbage igen. Om virksomhedsopkøb siger Helene Krogh: - Det er vigtigt, at der er en god kemi ved et opkøb, og her tænker jeg ikke kun på et personligt plan. Også virksomhederne skal have noget tilfælles og dele vision og virksomhedsfilosofi, siger Helene Krogh. Foto: Torben Klint

- CDM var førende på CRM-markedet, da vi købte dem. Det var interessant for os, at vi kom ind på det marked, siger Peter Warnøe fra Aston.
Foto: Casper Dallhof