Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.
Billedtekst: - Den eneste måde, vi får succes på, er, hvis den lille virksomhed bliver en succes, siger Finn Helmer om sit nye projekt, der skal hjælpe unge iværksættere igang.
Foto: Casper Dalhoff
Finn Helmer var manden bag salget af Giga for 10 milliarder kroner til Intel. Nu vil han i samarbejde med Gundsø Kommune hjælpe unge talenter i gang med at starte egen virksomhed.
Unge danske talenter med de rigtige ideer skal tages ind og have hjælp til at udvikle deres virksomhed.
Ellers kan de ikke udvikle sig til et niveau, hvor de kan konkurrere med resten af verden. Det er udgangspunktet for et projekt, den tidligere Giga-direktør Finn Helmer i samarbejde med Gundsø Kommune er i gang med at udvikle. Han har selv skudt 10 millioner kroner i projektet, der i alt skal bruge omkring 70 millioner kroner for at blive til virkelighed.
- Meningen er, at vi skal tage virksomheder ind og give dem støtte. Alle rådgivere, der bliver knyttet til projektet, er folk, som selv har været med til at starte virksomheder, siger Finn Helmer.
Ikke tid til de små selskaber
Miljøet skal placeres ved siden af Forskningscenter Risø, og Gundsø Kommune er for tiden i gang med at lave en lokalplan for området. Ideen er, at Risøs omfattende forskning i IT skal komme iværksættermiljøet til gode. Hele projektet skal ikke være en erstatning for ventureselskaber, men snarere et supplement.
- Venturekapitalen tager først fat, når du har et projekt. Venturekapital har ikke tid til de små selskaber. Vi vil have fat i de unge mennesker, der har en god ide, og som skal ud at afprøve dem. Vi skal hjælpe dem derfra og op til, at de bliver så store, at venturekapitalen tager fat, siger Finn Helmer.
En del af konceptet er, at rådgivere, deriblandt Finn Helmer selv, bliver tilknyttet de enkelte firmaer. Det skal virksomhederne ikke betale for, ligesom de får et års gratis husleje og hjælp til for eksempel bogføring og regnskaber.
- Når vi giver råd, så er det vigtig for os, at virksomheden får succes. Rådgiverne får en lille del af konceptet, og hvis konceptet dør, får rådgiverne ikke noget ud af det. Den eneste måde, vi får succes på, er hvis den lille virksomhed bliver en succes.
Der er meget fokus på, at rådgiverne har erhvervserfaring.
Ingen teoretikere
- Jeg skal ikke have teoretikere. Hvis du ikke har prøvet det på egen krop, bliver dine råd svævende. Det skal være rådgivere, der forstår og kan vurdere reaktionerne fra markedet. Den virkelige viden ligger hos dem, der har prøvet det på egen krop og ved, hvad der gik galt og hvad der gik godt. Det vigtige er, at iværksættervirksomheder også får salgshjælp. De unge skal sættes ud foran kunderne. Jeg oplever, at cirka 70 procent af de små virksomheder, jeg snakker med, ikke har været ude foran kunderne og spørge, hvad de vil have. De opfinder noget, de tror, kunderne vil have, men det er altså smartere først at spørge kunden.
Finn Helmer har givet bud på jorden tæt på Risø, og hvis handelen går igennem, skal de første spadestik til bygningerne tages om cirka otte måneder. I første omgang bliver der tale om 3.000-4.000 kvadratmeter.