CMS forvirrer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.


Billedtekst. Man skal ikke købe CMS i en boks, mener Thomas Madsen-Mygdal.
- Content management handler om mennesker,
siger han.
Foto: Torben Klint

Content management blev et af 2001's store buzzwords, men der
er stadig ikke enighed om, hvad
begrebet helt dækker over. Antallet
af udbydere er stærkt stigende -
og det samme er forvirringen hos kunderne.

Behovet for content management-systemer (CMS) til at varetage redigeringen, opdateringen og overblikket over en stigende mængde elektroniske data vokser i danske virksomheder, og der står snesevis af leverandører på spring for at påtage sig opgaven.
For at gøre forvirringen komplet, bruges udtrykket content management både om systemer til ren web-publicering og om det komplicerede arbejde med at gøre al virksomhedens information centralt tilgængelig via web-teknologi.
Seniorkonsulent Peter Højer fra MOC Company, der rådgiver om content management, påpeger, at den vigtigste udvikling inden for content management-systemer i det forgangne år har været større brugervenlighed i backend-delen. Men for mange, der endnu ikke har valgt system eller skal skifte til en mere kompleks løsning, er det vigtigste at tænke sig meget godt om, inden man investerer.
- Det er meget vigtigt at lave en behovsafklaring og stille en masse spørgsmål - også de dumme. Og det er vigtigt, at man ikke lader sig overtale til at købe, før man er afklaret om behovet, siger han og påpeger, at et stort problem er, at leverandører og kunder ikke taler samme sprog og der derved opstår misforståelser.
Mennesker eller systemer
Men mange kunder fristes til at springe forarbejdet over. De betaler, hvad der kræves for en færdig løsning og stoler blindt på, at leverandørerne ved, hvad de gør. Og det er farligt, mener Thomas Madsen-Mygdal, der blandt andet har rådgivet webvirksomheden Aarstiderne.
com på området.
- Alle siger, de har et standardsystem. Og alle har et billede af en boks i deres reklamemateriale. Men jeg har aldrig set content management i en boks. Det handler om at købe en implementering af nogle mennesker, sagde Thomas Madsen-Mygdal i november på en konference om content management, arrangeret af Foreningen for Dansk Internethandel.

Boks: På vej til at
investere
En amerikansk undersøgelse i 2001 fra Forrester Research viser, at 75 procent af større virksomheder enten lige har, eller står over for at investere i content management-systemer. Det samme gælder sandsynligvis herhjemme. Gartner Group påpeger, at 70 procent af ressourcerne bør afsættes til at gennemgå processer og strategi, inden man investerer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere