Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.
Med etablering af den tværministerielle Taskforce i Finansministeriet er regeringens IT-lokomotiv bemandet og klar til afgang.
Den digitale kampstyrke er på plads under loftet i Finansministeriets gamle bygning på Christiansborg i København. Utraditionelt indrettet med flytbare arbejdspladser er eksperter fra alle dele af den offentlige administration samlet for at skabe grundlaget for den digitale forvaltning.
De gamle lokaler er paradoksalt nok med deres mere end 275 år på bagen landets ældste kontorlokaler, og det er ikke kancellisproget, der gør talen uforståelig, men højteknologiske løsninger og udtryk.
Den Digitale Taskforce er navnet på det nye lokomotiv, der skal sætte skub i den digitale forvaltning i Danmark.
Der er tale om en gruppe medarbejdere, der er samlet fra både den kommunale og amtslige forvaltning samt medarbejdere fra centraladministrationen. Sammen har de fået opgaven at vise veje til rationaliseringer og effektivisering i den offentlige sektor ved anvendelse af IT.
Projektledere
Hidtil har de offentlige digitaliseringsbestræbelser været selvstændige projekter inden for enkeltstående institutioner, men taskforcen sætter sig så at sige i brugerens eller virksomhedens sted og analyserer sig frem til nye måder elektronisk at løse tidligere tiders analoge arbejdsgange.
Det første resultat har været en virksomhedsportal, hvor en række ministerier og styrelser er gået sammen om at lette danske virksomheders indberetninger til det offentlige.
Grundlaget for den digitale administration er først og fremmest udrulning af dokumenthåndteringssystemer både i den centrale og decentrale administration. Hertil kommer en lang række aktiviteter med seminarer og erfaringsudvekslingsmøder, hvor medarbejdere på tværs af institutionerne diskuterer sig frem til nye løsninger. Derfor er en af hjørnestenene i Den Digitale Taskforce et arbejde om organisationstilpasning, når de digitale processer forandrer den offentlige sagsbehandling.
Her går Den Digitale Taskforce ind og tilbyder sig som projektleder. Ofte har de enkelte institutioner en klar fornemmelse af, at tingene kan gøres anderledes og mere effektivt, men rent praktisk kan det være en vanskelig opgave at få en arbejdsdygtig projektorganisation på benene. Taskforcen analyserer området og stiller kompetente projektledere til rådighed for projektet.
Ny stil
Den Digitale Taskforce har som mål er at finde måder at effektivisere den offentlige sektor på. Problemet er, at den demografiske udvikling betyder, at der bliver færre i den arbejdsdygtige alder, der skal sørge for flere uden for arbejdsmarkedet. Og løsningen for regeringen er udnyttelse af informationsteknologi.
Den dynamiske embedsmand Adam Wolf står i spidsen for den elektroniske udrykningsstyrke. Hans opdragsgivere er topcheferne i de berørte departementer, nemlig Finansministeriet, IT- og Forskningsministeriet, Indenrigsministeriet, Erhvervsministeriet og Undervisningsministeriet samt direktørerne i Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen og direktøren i Frederiksberg Kommune, der repræsenterer både sin egen kommune og København.
Også stilen er ny. Ofte er de offentligt ansatte formummet bag ministeriernes anonymitet, men i Den Digitale Taskforce er medarbejderne udstyret med ansigter, e-mail-adresser og mobiltelefoner.
Lettere at være dansker
Ud over virksomhedsportalen sørger Den Digitale Taskforce også for et projekt om servicefællesskab på aktiveringsområdet til at forbedre samarbejdet mellem kommunerne, arbejdsformidlingerne og a-kasserne. Hertil kommer, at potentialet for elektroniske gevinster er til stede, idet stort set al kommunikation i dag er papirbaseret.
Sygedagpenge, der i øjeblikket optager mange ressourcer i kommunerne, da mere end halvanden million sager behandles hvert år, er et andet område, som Den Digitale Taskforce vil undersøge. Her vil nye selvbetjeningsmuligheder kunne flytte ressourcer fra administration til service, så opfølgning kan iværksættes mere effektivt end i dag. I første omgang skal taskforcen ikke hjælpe med de tekniske løsninger, men give opbakning til en ny administrationsmodel, der ved hjælp af digitale processer forenkler og effektiviserer de nuværende arbejdsgange.
Kommunikationen mellem de enkelte styrelser og ministerier er også højt prioriteret, og et omfattende XML-projekt skal sikre, at data kan flyde fra system til system, så data kun behøver at blive indrapporteret en gang elektronisk. I dag er det ikke ualmindeligt, at en overførsel til ny sagsbehandlingsinstitution medfører ny indtastning af oplysninger.
I branchen modtages det nye initiativ forholdvis positivt. De deltager alle i det dialogforum, som bestyrelsen i Den Digitale Taskforce også har etableret. Her sidder de sammen med de berørte ministre, formænd og forkvinder for en lang række brancheråd og forbrugerråd.
Men Dansk Dataforenings formand Per Buchwaldt mener alligevel, at der endnu er et stykke vej, før man kan kalde taskforcen en succes.
- Det har tidligere vist sig svært at få enderne til at mødes. Det har vi for eksempel set inden for sygehusvæsenet med EPJ, hvor man ikke kan blive enig om at følge fælles standarder, selv om det er et område, der har milliarder på budgettet. Hvis taskforcen kan skaffe investeringsmidler til løsning af udfordringerne, vil det være et stort skridt på vejen, siger han.
Billedtekst: Embedsmanden Adam Wolf er lokomotivfører for Danmarks digitale kampstyrke,
Den Digitale Taskforce.
Foto: Torben Klint
Boks: Vigtige projekter i Den Digitale Taskforce
Strategi for digital forvaltning.
Juridiske tvivlsspørgsmål.
Lovegennemgang af e-administrerbare regler.
Digital kommunikation mellem offentlige myndigheder.
(ESDH)
Offentligt-private partnerskaber.
Servicefællesskaber: Geodata.
Servicefællesskaber: Aktiveringsområdet.
Servicefællesskaber: Virksomhedsområdet.
Servicefællesskaber: Sygedagpenge.
Sammenhængende digitale services til småbørnsfamilier.
Kommunikation.
Videndeling.
Læs mere om Den Digitale Taskforce på www.e.gov.dk