Alle venter på alle

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. december 2001.


Interaktivt tv er teknologisk muligt, men hverken TDC Kabeltv eller Telia Stofa mener, at det danske marked er klar.

Digitalt tv og interaktive tjenester til fjernsynet er et af de områder, hvor der er langt mellem, hvad der er teknisk muligt, og hvad man rent faktisk kan få. Alle de større dekoder-producenter kan vise intelligente modeller, der er i stand til at formidle en vifte af tjenester fra video-on-demand til e-handelsløsninger til tv'et, og disse løsninger er i begrænset omfang i drift i såvel USA og Canada som i England.
Herhjemme er det imidlertid begrænset, hvad kabel-tv kunderne kan. Mest kendt er TDC KabelTV's Selector-løsning, men Telia Stofa har et par lignende dekodere. Fælles for dem alle er, at de efterhånden har mindst et par år på bagen. Og TDC KabelTV og Telia Stofa melder samstemmende ud, at de på den ene side er sikre på, at den interaktive tv-fremtid nok skal komme - på den anden side er markedet ikke klar endnu.
- Den gode nyhed er, at vi har fået et større antal digitale kanaler. De fylder mindre, og det har givet plads til en række specialtilbud: Betalingstilbud som filmkanaler og tilbud til snævre kundegrupper som fremmedsproget tv til etniske grupper. På den måde udfylder overgangen til digitalt tv en del af målsætningerne bag lovgivningen om lokal-tv: Nemlig at der skal være et bredere udbud til snævre interesser, siger markedsdirektør Jes Nicolajsen fra TDC KabelTV.
Hvad angår interaktivt tv, har der dette efterår været gjort forsøg med forbrugerprogrammer på DR, men der har, som markedsdirektøren siger, "ikke været noget, der har fået folk til at strømme ud for at købe dekodere".
- Interaktivt tv er i sin vorden: Programudbyderne skal lære mulighederne at kende. I øjeblikket er vi i en "hønen-og-ægget-situation": Udbyderne vil helst vente med at investere i tjenester, til der kommer kunder, mens kunderne venter på tjenester, siger Jes Nicolajsen.
- Det, der skal til, er formodentlig flere enkelttilbud, som kunderne er villige til at betale for i stil med Nielsen/Tyson-kampen, siger han.
Sværere end i udlandet
Tendensen til, at digitalt tv i første omgang blive anvendt til at skabe tilbud til brugere med specialinteresser, er ifølge direktør Ole Simonsen fra Telia Stofa international. Men der ud over mener han, at Danmark er et særligt vanskeligt marked for betalingstv.
- Vi har et bredt grundudbud i forhold til udlandet, hvilket formodentlig er årsagen til, at danskerne generelt er mindre motiverede for at betale ekstra for tv end for eksempel amerikanerne, siger han.
- Vi tror stadig på både internet via tv og handel fra fjernsynet, men dekoderne skal ned i pris, tilføjer Ole Simonsen.
Til gengæld føler Stofa-direktøren ikke, at de forskellige tilbud om tv over internet udgør en trussel mod denne udvikling.
- Pc'en er jo på mange måder en videreudvikling af skrivemaskinen. Den giver ikke de samme muligheder for fællesoplevelser som tv'et, der fortsat vil være kommunikationsmediet, siger han.

Graf: Danskernes gennemsnitlige tv-forbrug falder

Graftekst: I begyndelsen af 90'erne, da TV3 og andre nye kanaler kom til, steg danskernes gennemsnitlige tv-forbrug, men siden 1996 har vores tv-forbrug været faldende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere