Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.
Identifikation af nye relationer, som kan styres med IT, skal sikre Siebels position som størst på markedet for CRM. Partnere og medarbejdere får deres egne Relation-ship Management-systemer.
Identificer et problem og find en løsning. Ud fra den opskrift grundlagde Thomas Siebel i 1993 Siebel Systems, der ifølge IDC havde en markedsandel inden for CRM-systemer på 37 procent i år 2000.
Samme opskrift ligger til grund for flere af de nye moduler, der hedder noget med Relationship Management og indgår i Siebel 7, der blev frigivet i slutningen af sidste måned. Blandt dem er Partner Relationship Management og Employee Relationship Management (ERM), der bruges til at holde styr på medarbejdernes evner og produktivitet.
- Jeg vil have, at mine ansatte tager fem kurser om året, og jeg evaluerer alle mine afdelinger hver tredje måned. Meget af det administrative i forbindelse med de opgaver kører nu automatisk, så jeg sparer en masse tid, siger
Neil Morgan, der for nylig tiltrådte som marketingchef for Europa, Mellemøsten og Afrika, og i øjeblikket rejser rundt i Europa for at hilse på sine regionsledere.
- Der er ikke nogen indlysende køber til ERM, fordi det umiddelbart er sværere at måle forretningsværdien i ERM end i CRM. Det er ligesom med CRM for fem år siden. Vi har en vision, og nogle virksomhedsledere har en vision, og nogle ledere tager det til sig, fordi de kan se værdien, fortsætter han.
Seks måneder bagud
Siebel 7 er optimeret til at køre hurtigere på tynde klienter, og så er det udvidet med XML og Java-baserede grænseflader. På det punkt er Siebel et halvt år efter konkurrenterne fra SAP og Peoplesoft.
- Seks måneder er ikke en stor tidsforskel inden for teknologi. Havde det været to år, var det måske et problem. Det er vigtigere, at Siebel er baseret på XML og åbne standarder, siger Neil Morgan.
Referencer betyder alt
At Siebel ligger i den dyre ende af spektret for CRM-
systemer, betragter Neil Morgan heller ikke som en hæmsko for at bevare markedspostitionen.
- Hvis alle IT-inversteringer skulle baseres på prisen, blev der aldrig købt noget. Vores undersøgelser viser, at den gennemsnitlige return on investment på vores produkt er 10 måneder, og det er altså det, der betyder noget for virksomhedslederen. I denne branche betyder referencer alt. Vi har mange beviser på, at vores systemer virker, og det er det altså ikke alle CRM-forhandlere, der har, siger han.
I august i år købte Siebel virksomheden nQuire, og det har medført, at der har sneget sig et analysemodul med ind i Siebel 7.
Et andet område, hvor Siebel har planer om at markere sig kraftigere i fremtiden, er inden for digital forvaltning.