Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. januar 2002.
Ny portal giver små og mellemstore virksomheder mulighed for at se, hvor langt de er med omstilling til e-handel i forhold til andre virksomheder.
Dansk Dataforening (DDF) og Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) åbner i dag en ny portal, hvor små og mellemstore virksomheder kan måle deres e-parathed.
Portalen er et resultat af den tidligere regerings elektroniske erhvervsstrategi dk21, og den nye portal har fået adressen www.eforretning.dk og det mere mundrette navn: eBarometer.
Parterne bag den nye portal kalder selv portalen for et benchmarking-værktøj inden for elektronisk handel og omstilling til digitale forretningsprocesser.
Supplement til teorien
De data, der ligger til grund for benchmarkingen, er kommet i stand via et samarbejde med PLS Rambøll Management og deres Danmark.com-rapport. Dermed vil den første virksomhed, der i dag tirsdag afprøver værktøjet, kunne måle sig mod basens næste 800 virksomheder.
Mulighederne for segmentering på størrelse, branche eller andet er derfor til stede allerede fra begyndelsen. eBarometer har ifølge DDF og FDIH som ambition at tilbyde virksomhederne en konkret hjælp til at komme videre som modstykke eller supplement til de mange teoretiske anbefalinger, der findes på området.
Virksomheden kan få identificeret sin e-parathed inden for otte forskellige undertemaer, og benchmarkingen kan afsluttes med online-rekvirering af gratis konsulenthjælp via et samarbejde med de landsdækkende TIC-centre (teknologiske informationscentre).
I princippet kan en virksomhed få besøg af en konsulent, der via benchmarkingen kender virksomhedens digitale styrker og svagheder ganske få dage efter, at virsomheden har afprøvet eBarometeret. Initiativet er desuden udviklet i samarbejde med ITEK, der har bidraget til at give værktøjet kød og blod via input fra deres medlemsvirksomheder.