Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.
Securityport.dk ville være et uafhængigt forum for sikkerhedskanalen, men har nu forhandlerstatus hos Messagelabs Inc.
Securityport.dk har siden starten sidste år gang på gang slået fast, at de ville være produktuafhængige for at bevare troværdigheden over for forhandlere og slutbrugere, men nu har en af stifterne, Moussa Riffi indgået forhandleraftale med Messagelabs Inc.
Aftalen går ud på at tilbyde Messagelabs mailscanningsservice SkyScan til danske kunder, og Serucityport.dk har som forhandler af den service brudt med princippet om ikke at ville anbefale enkelte udbydere frem for andre.
- I starten var det udelukkende en sidebeskæftigelse for os. Vi oplevede en enorm efterspørgsel efter et sted på internettet, hvor man kunne samle al viden om sikkerhed, så derfor gik vi i krig med at opbygge Securityport.dk, siger Moussa Riffi.
Klart fra dag Èt
Han understreger, at det aldrig har været udelukket, at Securityport.dk på et tidspunkt ville anbefale enkelte produkter frem for andre, men ifølge logbogen på debatten hos Securityport.dk er det et udsagn med modifikationer.
Som svar til en bruger af Securityport.dk, der efterspurgte anbefalinger af gode produkter, var svaret fra portalens ejere:
"Securityport.dk har gjort det klart fra dag Èt, at vi ønsker at være neutrale. Derimod vil vi indhente diverse test, som er foretaget af uvildige instanser, og som giver en objektiv vurdering af produkterne. Når testene er på markedet, vil vi hos Securityport vurdere dem og tilbyde dem til vores mange trofaste besøgende og brugere".
Troværdighed lidt et knæk
En tilfældig rundringning til nogle af de annoncører, der har betalt for at annoncere på det tidligere leverandøruafhængige sikkerheds-web-sted afslører, at portalens troværdighed har lidt et knæk.
- Der var lagt op til, at portalen skulle være uafhængig, sober og neutral, og det kommer bag på mig, at der er indgået en aftale med Messagelabs. Det viser bare, at det er svært at leve af annonceindtægter alene, men det gør samtidig, at portalen mister sin troværdighed. Når man så oven i købet ser, at de på deres startside reklamerer med en 100 procents garanti mod virusangreb, bliver det først useriøst, siger administrerende direktør hos Lindhardt IT, Joachim Dresner.
Lidt mindre bombastisk er direktøren hos distributøren Total Control Scandinavia, Mette Nikander, der blandt andet har F-Secure og Norman- produkter på hylderne.
- Jeg kan godt forstå, at det er nødvendigt for Securityport.dk at lave et samarbejde med en leverandør. Men det betyder selvfølgelig, at der ikke bliver skabt den forventede opmærksomhed omkring vores produkter, når ejeren af portalen nu har en interesse i at sælge en andens produkter, og det kan jeg da godt mule lidt over, siger Mette Nikander.
Boks: Strategi
Ingen underskrift på aftale
Ifølge den ansvarlige for salget af Messagelabs produkter i Europa, hollænderen Godfried Bogaard er det ikke engang sikkert, at Securityport.dk bliver et led i afsætningsstrategien for Skandinavien.
- Det er for tidligt, hvis han melder ud, at han har en aftale om at tilbyde vores produkter. Der er ikke nogen underskrevet aftale endnu, og vi er kun i en afprøvningsfase. Vi ser konstant på, hvilken kanalindgang vi skal have i et givet land, og fordi vi ikke er repræsenteret ved nogen forhandler i Danmark endnu, ved vi endnu ikke så meget om landet. Men lige så snart vi får et overblik over spillerne på det danske marked, vil vi vælge den bedste distributør og tilhørende forhandlernet, siger Godfried Bogaard.
Moussa Riffi fra Securityport.dk mener til gengæld, at der foreligger en klar forhandleraftale, og at det eneste, der ikke er underskrift på er en eksklusivitetsaftale. Han understreger, at han aldrig kunne finde på at tilbyde produkter, han ikke har ret til at forhandle.
Billedtekst: Mette Nikander annoncerer som direktør for distributøren Total Control Scandinavia, også på Securityport.dk. Hun tror, den manglende afhængighed til leverandører vil betyde, at hendes produkter bliver overset.
Foto: Torben Klint