HP jager synergieffekt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. januar 2002.


Billedtekst: - Når vi har alle disse produkter, gør det os i stand til at levere noget,
der går videre end det enkelte produkt, siger en af HP's topchefer Pierre Montmartin.

I stedet for bare at
sælge enkelte dele
vil Hewlett-Packard (HP) øge fokus på at levere tjenester og hele
systemer. Alt skal
kobles til nettet og være tilgængeligt
24 timer i døgnet.

Dublin: Bortset fra nogle få sætninger om, at begge parter er positivt indstillede, var der ingen kommentarer til HP-Compaq-fusionen, da omkring 100 journalister fra hele Europa var samlet i Irland for at høre om HP's Always-on Internet Infrastruktur (AOII).
Derimod var der stor velvilje til at tale om en strategi, der satser på, at alle produkter skal kobles op til nettet og derigennem give HP mulighed for at levere nye services og give virksomheder en internet-opkoblet infrastruktur.
- AOII er et af nøgleelementerne i HP's strategi. På den ene side handler det om, hvordan vi ser markedet levere services via nettet. På den anden side handler det om, hvilke produkter der skal bruges til det, siger en af HP's topchefer Pierre Montmartin til Computerworld.
Vigtige konsulentydelser
Som et eksempel på strategien viste HP printere, der har indbygget etJava-baseret styresystem, som gør, at printeren kan programmeres til selv at koble sig på nettet og printe for eksempel web-sider ud på bestemte tidspunkter.
Strategiens mål er, at HP's produkter skal ud af deres isolerede tilværelser og i stedet indgå i en produktportefølje, hvor de enkelte produkter understøtter hinanden.
Denne integration vil i sidste ende øge omsætningen yderligere for HP's konsulentdivision, der er den hurtigst voksende afdeling i selskabet.
- Når vi har alle disse produkter, gør det os i stand til at levere noget, der går videre end det enkelte produkt. Værdien af konsulentydelser er vigtig. Vi opbygger intellektuel kapacitet, som vi kan sælge til vores kunder, mener Pierre Montmartin.
Serviceelementer
Et af de første produkter, der kombinerer hele HP's bagland, er Utility Data Center, som blev lanceret i november. Systemet er ikke blevet implementeret hos nogen kunde endnu, men HP forhandler med en håndfuld kunder, der samtidig skal fungere som reklamesøjler.
Utility Data Center kombinerer HP's hardware, software og services i et produkt, som skal være med til at øge udnyttelsen af større IT-virksomheders ressourcer. Samtidig vil produktet ofte kræve medfølgende konsulentydelser.
- Der er en masse serviceelementer i det, så vi kan ikke bare sælge hardware. I sidste ende er det jo HP's store fordel i markedet. Vi er et stort selskab med en meget bred produktportefølje, mener Wolfgang Kocher, der er marketingchef for high-end servere i Europa.
Bagefter IBM
Selv om HP oplever stor vækst inden for konsulentydelser, er de stadig bagefter IBM.
HP har tidligere uden held forsøgt at overtage konsulentdelen i PriceWaterhouseCoopers, og har nu i stedet indledt et globalt samarbejde med Deloitte Consulting, hvori de to selskaber skal levere løsninger til produktionsvirksomheder.
HP's Pierre Montmartin er dog ikke meget for at sammenligne HP med IBM.
- IBM har været meget fokuseret på tjenester, og IBM ønsker ikke at kigge på produktsiden som noget, der indgår i deres strategi. Hvad vi gør på for eksempel printer-siden er et stort aktiv for os, siger han.