TID TIL EN MESSE

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. januar 2002.


1.400 besøgende på en af Norges største IT-messer i oktober er det seneste tegn på, at tiden ikke er til IT-messer. Herhjemme har Kontor & Data forlængst opgivet ævred, og en stadigt mindre NTI-messe kæmper for at fastholde interessen, selv om antallet af både udstillere og besøgende falder.
Det må konstateres, at den første Comdex-messe i Norden, der sluttede i aftes i Göteborg, var en succes. At trække næsten 300 firmaer til messe i en trængt tid er ligeså imponerende som det store besøgstal, hvor også danske gæster talte godt med.
Det interessante er imidlertid ikke størrelsen, omend alt skal have en kritisk masse for at have en berettigelse. Det interessante er, at messer - som alle andre produkter - skal bevise, at de leverer en værdi.
Værdien i en messe er kommunikation. Kommunikationen mellem udstillere og gæster både indbyrdes og med hinanden. Arrangørerne bliver i fremtiden tvunget til meget klart at fortælle, hvilke budskaber der bliver kommunikeret på deres messe.
Der er mange gode budskaber, som taler for at tage sig tid til en messe. Ud over nyheder, produktsammenligninger og et velspækket konference-program, så kan en messe give inspiration til andre måder at anskue en løsning på.
Arrangører af niche-messer har i øjeblikket størst succes med at synliggøre budskabet og dermed værdien af deres messer. Derfor er der opstået et væld af niche-messer, der fokuserer på for eksempel sikkerhed, ERP eller telesektoren.
Men Danmarks begrænsede størrelse rammer både de fokuserede messer og store brede udstillinger. Det begrænsede antal firmaer betyder, at hvis blot få af de markante udbydere bliver væk, så daler niveauet.
Det er der ikke nødvendigvis nogen grund til at begræde. Hvis kommunikationen lykkes bedre og dermed skaber større værdi, så må Comdex i Göteborg og CeBit i Hannover være oplagte begivenheder - både for udstillere og de danskere, der søger inspiration.

Billedtekst: "Det interessante er, at messer -
som alle andre produkter - skal bevise, at de leverer en værdi."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere