Opgør med en usund økonomi

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. januar 2002.


Politisagen mod TDC Mobil og Sonofon løfter lidt af sløret for mobiloperatørernes opgør med fortidens synder.

Der var ægte Rejseholds- og Station2-stemning i luften, da Konkurrencestyrelsen den 2. oktober i de tidlige morgentimer ransagede kontorer hos de store danske mobiloperatører.
Efter godt fire måneders granskning af de beslaglagte effekter har Konkurrencestyrelsen nu meldt de to største virksomheder på markedet TDC, Mobil og Sonofon til politiet for overtrædelse af konkurrencereglerne gennem bindende videresalgspriser.
Konkurrencestyrelsen mener, at TDC Mobil og Sonofon har dikteret den pris, som en forhandler skulle tage, når han solgte en mobiltelefon sammen med et abonnement fra mobiloperatøren. De administrerende direktører i begge selskaber var hurtigt i medierne med indrømmelser af, at der kunne være sket smuttere og løfter om aldrig at gøre det igen.
Når bindende videresalgspriser er en overtrædelse af konkurrencereglerne, så hænger det sammen med, at den slags prisdiktater ofte skaber en kunstig meravance, for den der dikterer priserne. Men fra politisagen går der en lige linie til det opgør med fortidens synder, som lige nu finder sted blandt mobiloperatørerne.
Mobiloperatørerne har gennem de sidste ti års GSM-eventyr lokket kunderne til med en forretningsmodel, hvor operatørerne selv betalte fra nogle hundrede til over tusind kroner af prisen på en ny mobiltelefon, hvis kunderne ville købe den sammen med et abonnement. Det er ikke ulovligt, men kan blive en dårlig forretning, hvis man ikke holder op i tide.
Mobiloperatørerne har måttet kæmpe med forbruger-myndighederne om bindingsperioder til den slags abonnementer. Samtidig har de vænnet kunderne til at være illoyale og skifte operatør for at få den nyeste teknologi billigst muligt.
Men mindre end en måned efter ransagningerne i oktober meddelte TDC Mobil og den tredje største operatør i Danmark Orange, at det nu var slut med forhandlertilskuddet til mobiltelefoner. Opgøret med tilskudsmodellen var i fuld gang.
Penge til fremtiden
For mobiloperatørerne har brug for stabil indtjening fra loyale kunders voksende trafik på netværket. Indtjening der kan sikre kreditværdigheden og løfte aktiekurserne.
Det er nødvendigt for at skaffe kapital til investeringer i fremtidens mobiltelefoni. TDC Mobil, Orange, Telia og den nye aktør HI3G skal tilbyde 30 procent af den danske befolkning tredjegenerations mobiltelefoni inden udgangen af 2004.
Imens skal Sonofon og de øvrige operatører finde andre måder at sikre forretningen på.