Livsvigtige alarmer via SMS

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. januar 2002.


Billedtekst: Avnstrup er ligesom Røde Kors' øvrige asylcentre udstyret med et alarmsystem, der sender beskeder via SMS, hvis der opstår brand, eller hvis beboere bliver syge. Scanpix>

Når der er brug for at tilkalde en medarbejder til et af de asylcentre, som Røde Kors driver, udsendes beskeden via tekstbesked til mobiltelefonen.

Sprænger der et vandrør i et af de omkring 50 asylcentre, som Røde Kors driver rundt om i landet for den danske stat, tilkaldes en medarbejder via en SMS-tekstbesked til mobiltelefonen. Det samme gælder, hvis en beboer bliver syg eller hvis der skulle opstå brand eller lignende. Det er simpelthen et krav fra beredskabsstyrelsen, at der i en række tilfælde er en centermedarbejder til stede, som kan formidle kontakten mellem beboere og for eksempel redningsfolk.
I praksis vil der uden for dagtimerne blive ringet til et servicenummer, der bliver betjent fra modtagecentret i Sandholm. Herfra vil der blive udsendt en SMS-besked til den eller de af de mellem 35 og 40 vagtpersoner, der aktuelt er til rådighed i den pågældende region.
Der bor 4.500 til 6.000 mennesker i asylcentrene, og servicetelefonen får 700 - 1.000 opkald om året, hvoraf omkring halvdelen udløser en henvendelse via SMS. Tidligere blev personsøgersystemet benyttet, men dette vil blive nedlagt med udgangen af dette år. Røde Kors gik over til at benytte tekstbeskeder fra årsskiftet.
- Vi valgte SMS som kommunikationsform, fordi mobiltelefoni er en teknologi, der i forvejen er kendt af mange af medarbejderne. Desuden ønskede vi en løsning, der gør det muligt at have et normalt liv og gå ud - selv om man har tilkaldevagt, siger Rolf Sørensen fra Røde Kors.
Svarer tilbage
Når døgnvagten i Sandholm har modtaget et opkald, der gør det nødvendigt at sende en medarbejder ud, finder den vagthavende på en særlig pc frem til de personer, der er til rådighed i det pågældende område. Herefter sendes med et enkelt klik en SMS om at ringe til servicenummeret. Der kan vælges mellem en række foruddefinerede tekster i beskeden, som afsenderen så i visse tilfælde kan indføje enkelte ord i.
I systemets log kan vagten se, både hvornår beskeden er sendt, og hvornår den er modtaget. Systemet vil udsende en ny besked efter et stykke tid. Både intervallet og antallet af disse opfølgende SMS'er bestemmes af systemadministratoren hos Røde Kors. I øjeblikket køres der med en ny tekstbesked efter et minut.
Uden forsinkelse
SMS-tekstbeskeder afsendt fra pc'er risikerer at blive flere timer forsinket, når de afsendes via internet. Dette problem kommer systemet ud over ved at sende beskederne som dataopkald på linie med et almindeligt mobilopkald via et GSM-modem. Det er dog også muligt at indgå en såkaldt large account-aftale med et af mobilselskaberne, og dermed få garanteret hurtig udsendelse af et antal tekstbeskeder. Røde Kors er i færd med at indgå en sådan large account-aftale med TDC Mobil.
Systemet gør det muligt for de vagthavende at til- og framelde sig vagttjenesten, ligegyldigt hvor de befinder, sig via SMS.
Røde Kors' videre planer med SMS-alarmeringssystemet omfatter en mere direkte integration i centeradministrationens pc-platform, og inddragelse af bygningsvagter og andre administrative grupper.
Færdigpakket løsning
Røde Kors' SMS-system er udviklet af firmaet BCP, som i løbet af de kommende måneder vil lancere et færdigpakket SMS-system til firmaer, som ønsker at betjene sig af hurtige trådløse beskeder til medarbejderne. Denne færdigpakkede løsning vil bestå af et GSM-modem, en mobiltelefon med et SMS-kort plus softwaren til administration af systemet. Denne løsning bliver tilbudt i samarbejde med TDC Mobil til et varierende antal brugere.
BCP blev grundlagt i 1982 og arbejdede de første år som distributør af Wordperfect. I dag har selskabet tre typer aktiviteter: Det er netværksfirma. Det har en produktion af cd-rom'er i mindre serier og udbyder udstyr til lagring. Og det har de sidste seks år arbejdet med mobildata, herunder trådløse løsninger til flådestyring til transportbranchen og tidsregistreringssystemer til for eksempel konsulentfirmaer.
- Vores grundholdning er, at vi vil lave disse mobilløsninger af standardelementer, men endnu har vi ikke lavet to løsninger, der har været ens. Alle er blevet tilpasset brugeren, siger afdelingschef Peter Soelberg fra BCP Mobildata.
BCP beskæftiger omkring 50 medarbejdere i nyindrettede bygninger lige over for Hillerød station.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere