Det skal være rigtig nemt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. februar 2002.


BRUGERVENLIGHED. En transaktion må kun vare få sekunder, og der skal være frit valg mellem forudbetaling og regning.

Der bliver fokus på brugervenlighed i den mikrobetalingsløsning, som 48 eller flere danske medier tager i brug i år.
Ifølge kravspecifikationen, som medierne vedtog lige før jul, skal købsprocessen være nem og må kun tage få sekunder.
Brugergrænsefladen skal være logisk opbygget og helt identisk på alle websteder, så man ikke som bruger præsenteres for uventede forhindringer eller udfordringer.
Brugerservices
Der skal være en hel række brugerservices tilknyttet løsningen, for eksempel adgang til information om tidligere køb, nem adgang til hjælpefunktioner, kundeservice og en klagehåndtering, hvor beløbet, der klages over, returneres allerede ved klagens modtagelse.
- Vi ved på forhånd, at både Forbrugerstyrelsen og Konkurrencestyrelsen vil holde et vågent øje med os, så vi kaster i princippet alle funktioner væk, som ikke er i forbrugernes interesse, siger salgsdirektør på Ingeniøren, Søren Queitsch.
Han er medlem af FDIM's bestyrelse og har været med i den arbejdsgruppe, som nu har fundet en udbyder af en mikrobetalingsløsning. Valget faldt i sidste uge på Accenture i samarbejde med Den Norske Bank og NetAxept.
Prepaid og postpaid
Konsortiet får en bunden opgave, når de skal levere en løsning, der efterlever mediernes kravspecifikation.
For eksempel er det også et krav, at der bliver både prepaid- og postpaid muligheder i systemet.
- Mens privatpersoner ofte vil foretrække en prepaid løsning, hvor man på forhånd har overført et beløb til sin mikrobetalingskonto, så vil mange virksomheder sikkert have behov for at få en faktura, der specificerer deres forbrug, siger Søren Queitsch.
Ved prepaid-løsningen vil det formentlig blive muligt at være anonym, mens den mulighed selvklart ikke eksisterer, hvis man vælger at betale for forbrugte ydelser eller varer efter modtagelsen.
Ønsker brugerne at bruge mikrobetalingsløsningen til at overføre penge til hinandens konti - peer to peer-betaling - vil forudbetaling også være et krav.
For alle
Medierne har lagt stor vægt på, at store medier ikke opnår fordele frem for små medier.
- Startgebyret bliver ens for alle, ca. 10.000 kroner samt et beskedent årligt gebyr. Hertil kommer en procentvis provision af hver betaling for at anvende systemet, oplyser chefen for TV2 Interaktiv, Rune Bech.
Der bliver altså ingen storkunderabatter for de store brugere på bekostning af de små, og der er heller ikke rabat til FDIM-medlemmer, understreger Rune Bech.