Mens vi venter på mikrobetaling

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. februar 2002.


TELEPENGE. Overtakserede SMS'er er et brugbart alternativ til dankortbetaling på nettet. Men teleselskaberne tager en for stor del af kagen til, at det på længere sigt er en fornuftig forretningsmodel.

Hos Krak.dk kan du finde adresser ud fra et telefonnummer, og hos Dating.dk og Bilbasen.dk kan du få forrang, hvad enten du søger en ny kæreste eller bare en køber til din gamle Opel Kadett.
Alt sammen ved at sende en SMS fra mobiltelefonen og herefter blive trukket 10 kroner på telefonregningen.
- Så længe, der ikke findes mikrobetaling, er det en løsning, de fleste har adgang til. På nuværende tidspunkt tør vi ikke tage penge for annoncerne, for med vores segment er nettet ikke klar til det. Med det her kan vi stikke en finger i jorden og se, om folk er villige til at betale, siger Kenneth Andersen, der er salgschef for Bilbasen.dk, som er et samarbejde mellem Bil Markedet, Bil-Info og TV 2.
Bilbasen.dk er en bilbørs for private med cirka 53.000 unikke besøgende om ugen. Siden december sidste år har man ved at sende en overtakseret SMS kunnet få sin bilannonce enten fremhævet med fed tekst eller vist i et antal bannerannoncer. Udviklingsomkostningerne har været små, og Bilbasen.dk modtager cirka 25 SMS'er om dagen. - Alligevel er det ikke en fornuftig forretningsmodel. Over halvdelen af de oprindelige 10 kroner går nemlig til moms og teleselskaberne.
Vi får for lidt
- Vi får alt for lidt ud af det i forhold til udgangspunktet. Med mindre teleselskaberne er villige til at lave en anden løsning, er det ikke noget alternativ til mikrobetaling på længere sigt, siger Kenneth Andersen.
Det samme er holdningen hos Freeway, der står bag kontaktservice-portalen Dating.dk, som har omkring 200.000 unikke brugere om ugen.
- Teleselskaberne er helt klart vinderne ved brug af overtakserede SMS'er. Med mindre teleselskaberne bliver mere imødekommende, vil vi koncentrere os om dankort, siger Peter Sønderby, der er projektleder hos Freeway.
Han mener dog samtidig, at overtakserede SMS'er giver spændende muligheder.
- Vi når ud til unge under 18 år, der er vores primære målgruppe, og som ikke kan få dankort, siger han.
Mange SMS'er til Dating
Dating.dk modtager hver uge et par tusinde overtakserede SMS'er, der giver brugeren adgang til nye funktioner og en bedre placering i andres søgeresultater.
Det tal har tidligere været 50 procent højere, men Dating.dk har nu valgt at give bedre tilbud ved brug af dankortet for at lokke folk over til denne betalingsform.

faktaBoks: Betaling med mobilen
En undersøgelse foretaget af analysefirmaet 2BM i efteråret viser, at mellem 53 og 31 procent af forbrugerne gerne vil kunne bruge deres mobiltelefon til at betale for biografbilletter, parkering, buskort, abonnementer, tøj og dagligvarer, altså ting der i forvejen koster penge. Undersøgelsen viste imidlertid, at der er stor interesse hos danskerne for at betale for nye virtuelle tjenester som kortopslag, spil, underholdning og nyheder med mobiltelefonen.