Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.
Billedtekst: TDC mangler 26 elever til deres 62 butikker landet over, men de små årgange gør det svært for koncernen af tiltrække nok kvalificerede ansøgere.
Foto: Torben Klint
TDC har svært ved at skaffe salgselever til butikkerne.
De små årgange har sat tydelige spor på antallet af indkomne ansøgninger til stillingerne som salgselever i TDC.
- Sidste år oplevede vi, at vi kun fik to ansøgninger til hver ledig elevplads i butikkerne, og det er ikke helt nok til, at vi kan være helt tilfredse, siger Margit Nielsen, der er personalekonsulent hos TDC rekruttering.
Til gengæld er de få ansøgere ifølge Margit Nielsen fødte sælgere, og de er på forhånd mere indstillede på at være "på", end ansøgerne hidtil har været.
Kan vælge og vrage
Hun så dog gerne, at antallet ville komme tilbage på samme niveau som før 2000, hvor TDC fik seks-syv ansøgninger til hver ledig plads, men de små årgange fortsætter fem år endnu.
- Vi er på jagt efter de 19-20 årige, og som situationen er nu, kan de vælge og vrage mellem elevpladserne, fordi der er kamp om dem som personer, siger Margit Nielsen.
TDC er derfor som noget nyt begyndt at annoncere særskilt efter elever til salgsuddannelsen og ikke som tidligere i fællesopslag med kontorstillingerne.
- Det er slet ikke de samme typer, der søger de to forskellige elevpladser. Salgseleverne er typisk mere udadvendte end kontoreleverne, så derfor er det meget naturligt også at opsplitte annonceringen, siger hun.
Få forlader igen
I annoncer prøver TDC at tiltrække de små årgange med argumenter om salgsuddannelse inden for de nyeste teknologier, inden for IT og kommunikation. Men TDC har netop skrinlagt planerne om at omdanne butikkerne til egentlige løsningscentre, fordi der var for svært at skaffe den kvalificerede bemanding.
Derfor er det stadig i høj grad traditionelle telefonapparater og mobiltelefoner, der bliver langet over disken hos TDC's 62 butikker landet over.
Ifølge Margit Nielsen er det typisk ikke elevlønnen, der afskrækker potentielle ansøgere, og hun mener desuden, at TDC i kraft af sin størrelse og sit landsdækkende butiksnetværk er en attraktiv arbejdsplads, men for at være på den sikre side, tager rekrutteringskontoret altid ansøgerne med ud på et besøg i en TDC-butik, så den unge ved selvsyn kan konstatere, at lange køer, og et generelt stressende miljø er ting, de forventes at kunne tackle.
- Når først vi har fået ansat vores salgselever, er det meget få af dem, der forlader os igen. Vores problem i disse år er at skaffe elever. Ikke at holde på dem, forklarer Margit Nielsen.