Nærkontakt i tre dimensioner

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.


MARKEDSFØRING. Online-spil i 3D-grafik skal sætte skub i nyt reklamekoncept på internettet. Spillet promoveres som en konkurrence for en virksomhed på portaler, i radio og tv. Virksomheden betaler et beløb pr. gang, spillet spilles.

Med nød og næppe undgår jeg at styre mit rumskib ind i muren. Jeg har to rumskibe foran mig og et lige i røven. Jeg samler skyts op, fyrer. En af konkurrenterne sendes til rumskibskirkegården, mens jeg kaster mig ud i en halsbrækkende undvigemanøvre for at undgå en af de bomber, som rumskibet foran har lagt. I jagten på føreren, og ikke mindst i håbet om den præmieudløsende high score, har jeg dårligt tid til at læse navnet på det firma, som har plastret murene omkring mig til med annoncer.
Men jeg skal jeg nok huske navnet. Om ikke andet så for de dejlige præmiers skyld. Spillet hedder Urban Adrenaline og bliver vist frem af firmaet Interactive Multimedia Productions (IMP) fra Gladsaxe lige uden for København. Ved hjælp af programmet Virtools er det lykkedes IMP at komprimere 3D-grafik så meget, at 3D-spil kan spilles online i browseren efter automatisk installering af en Virtools-afspiller på 700 kb.
Samtidig med at IMP har en række prototyper af 3D-spil klar, vil de også forsøge at slå igennem med et nyt koncept for reklamer, hvor en virksomhed bliver promoveret i radio, tv og på nettet, men kun betaler hver gang nogen spiller spillet. Konceptet kræver, at IMP indgår partnerskaber med en række mediepartnere, og foreløbig er der aftaler i stand med Radio Uptown, Radio2 og Chilinet.
Ingen risiko
Lad os for nemheds skyld antage, at det er læskedrikfirmaet Brus, der annoncerer i rumskibsmiljøet.
Værten på Radio Uptown opfordrer med jævne mellemrum lytterne til at besøge stationens hjemmeside, og nu kan han bruge spillet, hvor der selvfølgelig kan vindes lækkert Brus-merchandise, som endnu et overbevisende argument for at lokke lytterne til hjemmesiden. Spillene bliver altid afviklet fra IMP's servere.
Hver gang spillet bliver spillet, skal Brus betale et beløb til IMP. Så ud over et mindre opstartsgebyr for kortlægning af målgruppe er det først i det øjeblik, Brus får kontakt til forbrugerne, at reklamekampagnen begynder at koste penge. Bliver spillet en fiasko, slipper Brus billigt.
- Vi går ind og tager den økonomiske risiko. Vores partnere tager eksponeringsrisikoen, og brandet løber ingen risiko. Til gengæld betaler de for en rigtig god kontakttid, for som forbruger beder du selv om kontakten ved at være med i en konkurrence, siger Morten Steen Engelbæk, direktør i IMP.
Fra rumskib til sodavand
Med den beskrevne metode bevarer IMP rettighederne over spillet. Det betyder, at spillet kan bruges i andre sammenhænge i modificerede versioner. Hvis det tænkte firma Brus ville bruge spillet med rumskibene, kunne IMP for eksempel lave rumskibene om til flyvende sodavandsflasker. For der er langt mere arbejde i at indprogrammere de nødvendige egenskaber i de forskellige dele af et spil, end der er i at ændre det visuelle udtryk.
- De første spil er ikke en god forretning. Men vi udvikler nye spil ud fra nogle grundskeletter. Vores spil er på en måde bygget op af byggeklodser. Der ligger måske 14 dages arbejde i en klods, men den kan rettes ind på en dag, siger Morten Steen Engelbæk.
IMP søger franchise-partnere i udlandet og regner med, at spillene vil blive genanvendt uden for Danmarks grænser.

Billedtekst: Banner-reklamerne er flyttet på nettet i bogstaveligste forstand. Håbet er, at spillelystne surfere
husker navnene, når de står i indkøbskøen i det analoge liv.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere