Usikkerhed om dansk stand på CeBIT

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. februar 2002.


Billedtekst: Digitale poptøser skal sælge Danmark. Den computergenerede
popgruppe TriGirlz
blive blikfang på den danske fællesstand på CeBIT i år.

Udskydelsen af finansloven medfører, at det først samme dag, som den store IT-messe
lukker, vil stå klart, om der kan ydes eksport-støtte til den danske fællesstand.

En måned inden den årlige gigantmesse, CeBIT, skal løbe af stablen i Hannover, er grundlaget for den danske stand usikkert. Eksportrådet under Udenrigsministeriet har traditionelt støttet den fællesdanske stand, men i forbindelse med de udtrukne finanslovsforhandlinger er bevillingerne nu udskudt. Det er Finansudvalget, der har bedt om yderligere et par uger til at forhandle finansloven helt på plads. Det betyder, at det først den 20. marts - eller samme dag som CeBIT lukker - vil stå klar for de deltagende firmaer, hvad deres repræsentation på messen kommer til at koste. Det er dog muligt, at der kan gives en dispensation, der gør det muligt at få eksportbevillingen til messen igennem.
- Støtten er nødvendig. Der vil være virksomheder - især blandt de nystartede - der ikke vil kunne betale den fulde pris, siger direktør Jakob Lyngsø fra IT-Brancheforeningen, der står for den danske fællesstand.
Det vil stadig være muligt for et enkelt dansk firma, der er lidt hurtig i vendingen, at komme med på den danske stand. I øjeblikket er 23 af de 24 pladser på standen besat. Sidste år var 22 danske firmaer repræsenteret på fællesstanden. Der er dog enkelte tegn på afmatning i interessen. Således optræder B&O i år på fællesstanden.
- B&O har de tidligere år været repræsenteret med egen stand 150 kvadratmeter stand, men vi mente ikke, at vi har fået nok ud af denne investering, siger salgschef Flemming Nielsen fra B&O Telecom.
Digitale poptøser
Trækplastret på den danske stand bliver i år tre digitale poptøser. Under sloganet vir-tually everything lancerer firmaet The Brand Compagny et popband, TriGirlz, bestående af tre computergenererede piger. TriGirlz vil udsende singler, og der vil blive lavet videoer, der både vil kunne streames til pc'er og til mobiltelefoner. TriGirlz-projektet er udviklet med støtte fra den danske vækstfond.
- Vi er glade for at kunne benytte TriGirlz som blikfang, fordi det er med til at understrege, at Danmark også har interessante bud på leverandører af indhold til de nye IT-medier, siger projektleder Anette Larsen fra IT-Brancheforeningen.
Den danske stand kommer i år til at ligge i Hal 3, og den vil blive på 144 kvadratmeter mod 112 sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere