Papkassetømmer på timeløn

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.


Løsningssalg behøver ikke koste det store.

Hvis du har svært ved at tjene nok på at flytte kasser, skulle du måske overveje at hjælpe kunden med at tømme dem i stedet for.
Den forretningsstrategi har 44-årige Jann Kallehauge stiftet virksomhed på, og både privat- og erhvervskunder har det seneste år efterspurgt hans assistance.
- Jeg kommer ind i mellem ud til kunder, der måske har haft deres nyindkøb stående i kasser i flere uge uden at kunne overkomme at få det sat op. For dem er det ikke nok, at produkterne er "lige til at sætte op", for de får det ikke gjort, siger Jann Kallehauge fra PC-assistance.
På timeløn sætter han udstyret op, sikrer at det virker og hjælper kunderne med at få større udbytte af udstyret.
- I starten var det på basis-undervisning, jeg tjente mest. pc-kørekort og standardbrug af mailprogrammer og sådan noget. Men på længere sigt er det planen, at undervisning mere skal være et supplement til min forretning end grundlaget for den, siger han.
Ingen salgserfaring
Jann Kallehauge satser på at få udbygget sit kundegrundlag hos virksomheder, der ikke selv har en IT-afdeling, og når så de ansatte selv har problemer med deres private IT-udstyr, stiller PC-assistance også op.
Kallehauge har ikke selv den store salgserfaring, og da det ikke er nok med en hjemmeside og en mobiltelefon, hvis lønnen til en kommende medarbejder skal sikres, overvejer han at sætte et call-center på kundejagt.
- Hvis min strategi om at skulle lave længerevarende serviceaftaler med virksomheder skal lykkes, er det vigtigt for mig at finde en samarbejdspartner, der kan sparke døren ind hos kunden. Det har jeg hverken erfaring med eller tid til, hvis jeg skal servicere mine nuværende kunder, forklarer Jann Kallehauge.
Fornuftig avance
Han erkender, at der er mange konkurrenter om buddet, og han holder da heller ikke mere end lige skindet på næsen. Til gengæld tilbyder han hele spektret af service lige fra opgradering af hard- og software til installation og vedligehold af netværk.
- Hvis du vil have et optimistisk bud fra mig på min omsætning om et år, så lyder det på en million kroner. Det er det dobbelte af, hvad jeg omsatte for sidste år, og 1. marts ansætter jeg en medarbejder, så det er nok ikke helt ved siden af.
- Jeg har ikke nogen forestilling om at tjene på hardwaresalg, og min omsætning stammer derfor primært fra service og undervisning, hvilket der stadig er fornuftig avance på, siger Jann Kallehauge.

Billedtekst: - For mine kunder er det ikke nok, at produkterne er "lige til at sætte op", for de får det ikke gjort, siger Jann Kallehauge fra PC-assistance.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere