Kancell-IT

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.


Partnere og kunder forstår ikke IT-branchens sprogbrug, og det skader væksten.

Når juristerne bliver for højttravende i deres kancelli-sprog stiger menigmand af, og på samme måde er leverandørernes tekniske sprogbrug hæmmende for salget af IT.
Det var et af budskaberne fra debatpanelet på IT-Branchens og Computerworlds konference IT Agenda 2002, og specielt Søren B. Hansen, administrerende direktør fra Dansk Handel & Service, var ude med riven efter de højttravende konsulenter.
Tøven på direktionsgangen
- Når kunderne ikke altid forstår, hvad de bliver tilbudt, eller hvad deres behov er, føler de, at de springer ud på tynd is, hvis de køber. Det er der ingen i en direktion, der bryder sig om, og derfor træder de typisk et skridt tilbage eller giver ansvaret til en IT-chef, sagde han.
Han mener, at den tøven på direktionsplan er med til at forsinke salget af nye ydelser til eksisterende kunder, og han mener, at bedre kommunikation mellem partnere og kunder er eneste vej til vækst.
- Jeg mener ikke, at branchen gør nok for at gøre kommunikationen bedre. Kunderne er i en meget luftig verden, og derfor skal der kommunikeres ud fra deres værdi og ikke leverandøren, sagde Søren B. Hansen.
Han fik opbakning til sit synspunkt fra IT-Brancheforeningens administrerende direktør, Jakob Lyngsø, der dog mente, at man har været god til at forklare, hvad IT kan bruges til men ikke så meget, hvordan IT kan gavne på bundlinien.
- Det er efterhånden gået op for forhandlerne, at den traditionelle IT-sælger er død. Der skal kommunikeres på et langt højere plan end tidligere, men det skal samtidig være ud fra kundens synspunkt, hvilket er en kæmpe udfordring, sagde Lyngsø.
Til det svarede administrerende direktør hos IBM Danmark, Carl Christian Ægidius, at IBM allerede har besat deres organisation med folk, der både kan rådgive og forstå processerne på en gang.
- Jeg mener, vi reducerer risikoen ved et IT-projekt, idet vores kunder ved, at vi leverer løsningen, når de springer ud i det sammen med os. Vores folk ser også på løsninger, men de kan først og fremmest se problemet, sagde Carl Christian Ægidius.

Billedtekst: Paneldiskussionen kom blandt andet til at handle om kommunikation mellem IT-virksomheder og kunden. Fra højre er det administrerende direktør Carl Christian Ægidius, IBM Danmark, administrerende direktør Jakob Lyngsø, IT-Brancheforeningen, administrerende direktør Søren B. Henriksen, Dansk Handel & Service samt redaktør Jan Horsager, IT-Branchen.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere