Kommunedata kortlægger digitale borgere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. marts 2002.


Kommunedata vil frem til 1. april interviewe tusindvis af netsurfere om deres forventninger til digital forvaltning.

Kommunedata (KMD) ønsker et mere klart billede af borgernes forventning til fremtidens digitale forvaltning.
Derfor vil den kommunale IT-leverandør kortlægge en række brugerprofiler for at sikre bedre udvikling af selvbetjeningsløsninger over internet og forbedre kommunikationen til borgerne.
Analysen har blandt andet som formål at opdele borgerne i en række brugerprofiler.
For eksempel bliver borgerne opdelt ud fra deres behov for at have kontakt til kommunen i forskellige tilfælde. Desuden vil borgernes brug af internet, deres holdning til at betjene sig selv via internet samt andre forhold, medvirke til at skabe profilerne.
- Vi regner med at få mere at vide om, hvordan forskellige typer borgere vil bruge selvbetjeningsløsninger for at betjene sig selv i forhold til det offentlige. Hvad der motiverer dem til brug, og hvad de opfatter som barrierer. Det vil hjælpe os i vores udvikling og markedsføring af tjenesterne, siger Jon Johnsen, der er underdirektør og borgerservice-chef i KMD. KMD har inden for de sidste år søsat en række elektroniske selvbetjeningsløsninger. De kan blandt andet findes på www.netborger.dk.

Billedtekst:
Kommunedata vil have et mere klart billede af borgernes forventning til fremtidens digitale forvaltning og gennemfører en interview-undersøgelse, der skal sikre bedre udvikling af selvbetjeningsløsninger over internet og forbedre kommunikationen til borgerne. Foto: Torben Klint