Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Acinta satser på at skaffe kontakten til OEM-kunderne under messen.
For business intelligence-leverandøren Acinta er det ikke altafgørende at have mødekalendere booket, før Cebit starter.
Virksomheden, der holder til i Valby, satser på at skaffe kontakten til en række OEM-kunder på selve messen, og det er Acinta selv, der skal rundt og give hånd.
- Hvad angår vores forhandlere, har vi inviteret dem til at komme forbi, men det gode ved Cebit og andre tyske messer er, at tyskerne godt kan lide den uformelle kontakt, og at man derfor ikke behøver gå igennem hele den officielle papirgang for at få kommende kunder og forhandlere i tale, siger Steen Thomsen, der er administrerende direktør i Acinta.
Han forklarer, at han har brugt den officielle Cebit-database til at identificere de virksomheder, der har Acintas interesse, og så er det ellers bare om at klø på.
Datamining uden mine
- Fordelen ved at være på fællesstanden er, at der er sørget for alt det praktiske i forvejen. Dermed behøver vi ikke konsentrere os om andet end at tale med de rette personer, og da det er en messe, der strækker sig over lang tid, regner vi med, at det nok skal give resultat, forklarer Steen Thomsen.
Hans virksomhed har udviklet en BI-løsning (business intelligence), der gør det muligt at foretage dataforespørgsler i data, der ligger forskellige steder.
Til modsætning kræver etablerede business intelligence værktøjer fra eksempelvis SAS Institute, Targit eller Cognos, at der etableres et egentligt data warehouse med de pågældende datakilder, inden en forespørgsel kan køres.
ERP-forhandlere i søgelyset
- Den forskel i pris, der er på vores produkter og markedets andre, gør, at produkterne nu bliver tilgængelige for et helt andet segment end tidligere. Nemlig de små og mellemstore virksomheder, der længe har efterspurgt BI, men hidtil ikke har haft råd til det. Vores afsætning baserer sig på de ERP-udbydere, der i forvejen servicerer kunderne og kender deres behov. Hvis vi kan tilbyde dem et produkt og nogle konsulenttimer, kan de tilbyde deres forhandlere et helt nyt markedsområde, siger Steen Thomsen.
Han oplyser, at det vil være oplagt at få fat i nogle af Navisions eller SAP's forhandlere, men at distributionsaftaler også kan komme på tale. I Danmark har Aston Naviteam påtaget sig den rolle, og selvom der ifølge Steen Thomsen endnu ikke er kommet noget konkret salg ud af det samarbejde, er de to virksomheder ude i udbud sammen.
Billedtekst:- Tyskerne kan godt lide den uformelle kontakt, og derfor behøver man ikke gå igennem hele den officielle papirgang for at få dem i tale, siger Steen Thomsen (tv.), der er administrerende direktør i Acinta.
Foto: Torben Klint