Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Ideogramic sætter sin lid til den danske kulturattachÈ i Tyskland.
Århusianske Ideogramic har outsourcet opgaven med at booke møder på Cebit-messen.
Målet er stadig at finde potentielle samarbejdspartnere syd for grænsen, men frem for selv at forsøge at afsøge markederne i Tyskland, har den lille danske softwareudvikler allieret sig med den danske kulturattachÈ i München.
- Vi vurderer, at de 30.000 kroner er givet godt ud, og udover mødebookingen har vi allerede fået en masse gode råd fra attacheen om, hvad der skal til, for at få de tyske forhandlere i tale, siger Michael Tyrsted, der er partner i Ideogramic ApS.
Genkender skrift
Hans virksomhed, der siden begyndelsen af 2000 primært har været softwarehus, men nu også fungerer som konsulentvirksomhed, har udviklet et værktøj til visualisering og genkendelse af tekst på en digital tavle.
Konkret kan deres software genkende en lang række objekter på baggrund af UML-standarden (Unified Modelling Language). Er man således ved at lave et organisationsdiagram på et whiteboard, kan man eksempelvis tegne en kasse med en pen og bagefter flytte den med musen. Ideogramics software genkender kassen og laver den om til en digital diagramkasse, der dermed kan arbejdes videre med.
Succesen på Cebit skal måles på antallet af forhandleraftaler, og derfor var hjælp fra den danske repræsentation i München vigtig.
- Vi betaler 30.000 kroner for deres hjælp, som dækker over et møde med repræsentationen samt identificering af potentielle forhandlere i vores segment. Desuden etablerer attacheen en initialkontakt til de pågældende virksomheder, hvorefter vi kontakter dem på attacheens officielle brevpapir og inviterer dem til et møde på messen, siger Michael Tyrsted.
Provision at foretrække
Han tilføjer, at succesen ikke er garanteret, blot fordi attacheen hjælper til, og at man burde aflønne sådan en hjælp på provisionsbasis, så man var sikker på, attacheen også havde en økonomisk interesse i at gøre sit bedste.
- Vi lagde en plan for forløbet, og vi havde da håbet, at vi ville være lidt længere nu, end vi reelt er, men det skyldes både os og folkene i München. Generelt er det forløbet meget fornuftigt, og selvom vi har været inde og se på andre muligheder for hjælp til identificering af markedet, er vi tilfredse med attachÈens hjælp, siger Michael Tyrsted.
Ideogramic satser på at få etableret en enkelt forhandleraftale ud af de cirka 40 potentielle forhandlervirksomheder, de har fået attacheen til at identificere.
- Vores sigte er de store konsulenthuse inden for softwarebranchen, som Cap Gemeni, WM-data, TietoEnator og Mjølner. Men uden de helt store referencer og et etableret salg, bliver det svært at få dem i tale. Derfor er vores forventninger til dette års Cebit ikke urealistisk høje, slutter Tyrsted.
Billedtekst: Uden de helt store referencer og et etableret salg endnu, bliver det svært at få de store konsulenthuse i tale, mener folkene bag Ideogramic. Foto: Søren Holm/Chili