Fladt design lokker

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.


De flade skærmes gode ergonomi er det vigtigste salgsargument i kanalen. Prisen er stadig den største barriere.

Det skorter ikke på gode argumenter, når det gælder om at lokke kunder til at købe flade skærme. For selvom de flade stadig er dyrere end deres CRT-brødre, så er de på en række områder funktionelt overlegne.
Dertil kommer, at langt de fleste er enige om, at de simpelthen er pænere.
- Fladskærmene sælger næsten sig selv, fordi de fordele, de har, er mere eller mindre indlysende for enhver. Ikke alene oplever brugerne langt mindre flimmer på skærmen. De sparer også plads og strøm. En anden ting er, at de fladeskærme har en næsten dobbelt så lang levetid som de traditionelle CRT-skærme, siger Peter Anderson, chef for Viewsonic i Danmark og Sverige.
Hos Fujitsu-Siemens, der har satset hårdt på skærmmarkedet, og for nogle år tilbage faktisk solgte flere skærme end pc'er, lyder der nogenlunde de samme argumenter.
- Fladskærmene frigiver plads, har lavere stråling og ser simpelthen pænere ud i kontorlandskabet, siger Jannick Schønecker, ansvarlig for bærbare og skærme i Fujitsu Siemens.
Farvegengivelsen et minus
- Hvis du bruger din skærm meget til at læse tekst, så oplever de fleste brugere, at de bliver mindre trætte i øjnene, når de anvender en fladskærm. Det skyldes simpelthen, at skærmen har en bedre kantskarphed og billedet står roligt. En helt anden ting er, at de fleste fladskærme er langt lettere at indstille end CRT-skærme, tilføjer Thomas Møller, ansvarlig for Samsungs skærm-produkter i Santech Micro Group.
Han peger dog på, at der stadig er segmenter i erhvervslivet, for eksempel hele den grafiske industri, der helliger sig CRT-skærmene, på grund af deres overlegne farvegengivelse.
- TFT-skærmene har en svaghed på det område. Desuden skal man ikke glemme, at der stadig er en betydelig prisforskel mellem fladskærme og CRT-skærme. I denne sammenhæng er det vigtigt at være opmærksom på, at prisniveauet er begyndt at stabilisere sig. Efter et 2001 med voldsomme prisfald kan vi, ifølge de fleste analysevirksomheder, se frem til et 2002 med stabile eller måske endda svagt stigende priser, siger Thomas Møller, der mener, at det i nogen grad kan lægge låg på salgsvæksten.

Billedtekst: De fleste fladskærme er langt lettere at indstille end CRT-skærme, tilføjer Thomas Møller, ansvarlig for Samsungs skærm-produkter i Santech Micro Group.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere