Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Samsung, Phillips, Viewsonic og AOC udfordrer de store pc-leverandører på skærm-markedet.
Den svenske analysevirksomhed IT Research opdeler skærm-markedet i to dele: Det lukkede og det åbne.
Det lukkede marked består af salget via de store pc-leverandører, for eksempel Compaq, IBM, Dell og Fujitsu Siemens, mens det åbne marked udgøres af salget fra de såkaldte fritstående udbydere som Samsung, Phillips, Viewsonic, LG Electronics og AOC.
Og at dømme efter IT Research øger de fritstående leverandører i øjeblikket deres andel af det samlede skærm-marked. Således konstaterede IT Research i tredje kvartal sidste år, at de fritstående udbydere solgte 46 af samtlige skærme solgt på det svenske marked. Og ser man isoleret på fladskærme er andelen af det samlede marked faktisk endnu højere. For her kom 69 procent af alle solgte skærme fra en af de fritstående leverandører.
Samme mønster i Danmark
Ifølge Thomas Møller, Account Manager med ansvar for Samsungs produkter i Santech Micro Group (SMG), er mønsteret det samme i Danmark.
Han siger, at den væsentligste grund til udviklingen er, at de store pc-leverandører tager højere priser på deres skærme - også selvom skærmene ikke kvalitetsmæssigt kan forsvare en højere pris.
- Det lille IBM eller Compaq-mærke gør skærmene relativt dyre. Og det gælder ikke mindst priserne på de flade skærme. Her er udbydere på det åbne marked næsten altid billigere. Derfor vælger et voksende antal købere, - både erhvervskunder og private - i dag at fravælge den skærm de får tilbudt som en del af pakken fra de store pc-leverandører, fordi de faktisk kan få mere for deres penge andre steder, siger Thomas Møller.
Hos Fujitsu Siemens, der traditionelt har satset meget på skærme og for få år siden faktisk solgte flere skærme end pc'er, er det imidlertid ikke en udvikling, man kan nikke genkendende til.
- Vores mest solgte 15 tommer TFT-skærm koster mellem 3.000 og 4.000 kroner alt afhængig af, hvilken garantiordning der følger med skærmen. Det er jo ikke ligefrem dyrt. Desuden er det meget sjældent, at vi oplever, at kunder køber pc'er fra os uden skærm. Det gælder både for vores detailsalg og på det professionelle marked, siger Jannick Schønecker, ansvarlig for bærbare og skærme i Fujitsu Siemens.
Billedtekst: Det er meget sjældent at vi oplever, at kunder køber pc'er uden skærm. Det gælder både for vores detailsalg og på det professionelle marked, siger Jannick Schønecker, ansvarlig for bærbare og skærme i Fujitsu Siemens.