Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. marts 2002.
Detailsalget af bærbare pc'er til private og SMB-kunder skød i vejret i 2001. Først i andet halvår 2002 vil salget til de mellemstore og store virksomheder følge trop.
Da analysefirmaet Gartner den 4. februar offentliggjorde beregninger, der viste, at væksten i det samlede salg af bærbare og stationære pc'er tilsammen faldt med 4,3 procent på verdensplan i 2001, kunne man godt få det indtryk, at det stod skidt til for både salget af bærbare og stationære.
Men intet ville være mere forkert.
For alt imens det globale salg af stationære dalede med seks procent i 2001, så konstaterede Gartner en vækst på syv procent i 2001-salget på de bærbare. Denne vækst hang ikke mindst sammen med udviklingen i fjerde kvartal, der med mere end syv millioner solgte bærbare enheder er det kvartal, hvor der historisk set er blevet solgt flest bærbare til dags dato.
Europa og USA driver udviklingen
Ifølge Gartner var det især USA og Europa, der med et stærkt detailsalg af bærbare drev den positive udvikling. Og netop det faktum, at det var på detailfronten, der blev solgt bærbare, indikerer, ifølge Gartner, at afsætningen primært har fundet sted til private og små erhvervsdrivende.
I både Europa og USA kan afsætningen til de mellemstore og store virksomheder imidlertid vise sig at få et comeback i anden halvdel af 2002. Denne forudsigelse baserer Gartner på, at den økonomiske afmatning har fået mange virksomheder til at udskyde nyanskaffelser af bærbare og holde fast på dem, de har - også selvom de er ved at blive for gamle.
Men i tredje og fjerde kvartal i år kan mange af disse virksomheder blive tvunget til at erstatte deres gamle maskiner, vurderer Gartner.