Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. marts 2002.
Det Digitale Nordjylland har fordelt de sidste 34 millioner kroner på 11 nye projekter.
Nordjyderne kan få en på opleveren, efter at de 11 vindere af den sidste projektkonkurrence i Det Digitale Nordjylland er udpeget.
Formålet med projektkonkurrencen har været at give et bidrag til, at Nordjylland i højere grad kommer på landkortet, når det gælder digital indholdsproduktion - både kunstproduktion og kulturformidling.
- Under temaet "Kunst, kultur, oplevelse og IT i netværkssamfundet" ville vi også gerne være med til at udvide oplevelsesrummet, sådan at der både bliver helt nye ting at opleve og nye måder og steder at opleve på, siger amtsborgmester Orla Hav, Nordjyllands Amt.
Han er især begejstret for, at de nye projekter har givet plads til helt nye formidlere.
Projektet bryder grænser
- Jeg glæder mig til at se projektforslagene blive til virkelighed og glæder mig over, at der brydes grænser ned imellem traditionelle og nye kunst- og kulturudbydere og formidlere, alt sammen til gavn for brugerne. Samtidig er det værd at hæfte sig ved, at flere projekter udnytter erfaringer og videreudvikler teknologier, vi har set komme på banen i Det Digitale Nordjyllands første udbudsrunde i 2000, siger Orla Hav.
Blandt de vindende projekter er "Virtuelle digitale lydoplevelser", der sætter 3D-lyd på kulturinstitutionernes visuelle formidling, "Kultnord", hvor publikum kommer bagom det, de normalt ser og oplever og får adgang til kulturelle tilblivelsesprocesser i en web-baseret portal. "Den virtuelle kulturrejse" er et storskalaprojekt mellem 22 kulturhistoriske og seks kunstmuseer i hele Nordjylland, der gør brug af digitale temaruter og fortælleteknik samt "Personlig Digital Museumsformidling", der giver individualiseret information og fortælling via trådløse PDA'er.
Fokus på synergi
De 11 vinderprojekter, der tilsammen skal realisere projekter til en værdi af godt 34 millioner kroner, blev udpeget blandt 19 indsendte konkurrenceforslag
Projekterne inddrager mange forskellige aktører fra både de offentlige og private institutioner, der traditionelt er beskæftiget med kunst- og kulturformidling.
Der er også skabt nye samarbejder imellem den kulturelle indholdsindustris aktører, blandt andet de udøvende kunstnere, kulturinstitutioner, turistområdet og IT- og multimediebranchen.
Der er både offentlige og private aktører i samtlige 11 vinderprojekter.
Der er tale om den sidste projektkonkurrence i fyrtårnsprojektet Det Digitale Nordjylland.
Hidtil har indsatsen koncentreret sig om at få pengene ud i de rigtige projekter, men nu flyttes fokus til at nyttiggøre resultaterne og skabe synergi i de støttede projekter.
Billedtekst:
Der er visioner og højt til loftet i de 11 projekter, primært kunst og formidling, der får del i de sidste millioner kroner i projektet Det
Digitale Nordjylland.
Foto: Michael Bo Rasmussen
Boks:
Vinderprojekter
¥ Kultnord- en portal med nye kulturelle oplevelse på Internettet, Nordjyllands Mediecenter
¥ Den Virtuelle Kulturrejse, Nordjyllands Amt, Kulturkontoret
¥ Museets offentlige vidensrum, DiaPhoni A/S
¥ Den digitale billedskole, Nordjyllands Kunstmuseum
¥ Personlig Digital Museumsformidling (PDM), AM Production MultiMedia
¥ Mobile G@tekeeper, Mobital.net A/S
¥ Cumedin, Cumedin
¥ Kunstvejviser for Nordjyllands Amt, Det nordjyske Landsbibliotek
¥ Art and nature - digital nordjysk kunst- og naturformidling, Dafolo Marketing A/S
¥ Virtuelle Digitale Lydoplevelser, Aalborg Symfoniorkester
¥ ZOOMedia, Aalborg ZOO.