Flyvende start for pilotprojekt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.


Canon Danmarks struktur-ændring udbredes til hele Europa.

"With Canon - you can", lyder den japanske producents slogan udadtil. Mens det internt for sjov hedder "With Denmark - Canon can".
Efter i et år at have fungeret som pilotland for en ny forretningsstruktur i Danmark, har Canon Inc. nu valgt at udbrede resultaterne af pilotprojektet til resten af Europa.
- Canon har længe gerne villet have en opbygning, der afspejler markedet mere end de produkter, vi sælger. Den danske model har over det seneste års tid vist sig så konstruktiv, at vi nu er blevet for-gangsland og skal hjælpe de andre lande med også at ændre deres struktur, siger Jens Belner, der er landechef for konsument-divisionen.
Den nye struktur betyder, at konsument-divisionerne i de enkelte lande refererer direkte til den europæiske chef for Canon Consumer Imaging, Hiroshi Komatsuzaki, der har base i Amsterdam.
Skal frigøre ressourcer lokalt
Den fælleseuropæiske konsumer-
division i Holland tager sig blandt andet af marketing, logistik og den direkte kontakt til paneuropæiske distributører som Tech Data og Ingram Micro.
Strukturen vil efter planen frigøre ressourcer hos de enkelte landes konsument-divisioner, som så kan bruges på at pleje kanalen bedre.
- I de enkelte lande skal vi stadig tage os af trade marketing og se på de sidste meter før salget. Vi kan få ekstra kræfter til lokale tiltag så som uddannelse af forhandlerne og vores Canon Sales Club, mens den pan-
europæiske organisation kan tage sig af de mere overordnede strategiske ting, siger Jens Belner.
Fælleseuropæiske lagre, hvor distributørerne får deres produkter direkte fra fabrikkerne uden om de enkelte lande, samt en ensartet prisstruktur i hele Europa, er nogle af de umiddelbare fordele, kanalen kan høste i kraft af den nye struktur.
Ikke mindre lokal magt
Hiroshi Komatsuzaki mener ikke, den nye struktur vil betyde mindre magt til de lokale Canon-divisioner.
- Vi ser en stor udfordring i at gøre vores supply chain mere effektiv, for det skal helt overordnet set være nemmere at gøre forretninger med Canon. Det betyder dog ikke, at vi har planer om at ensrette kanalstrukturen i hele Europa, for der er, og vil fortsat være, stor forskel på den måde, markederne i de enkelte lande er indrettet.
- Derfor skal det stadig være de enkelte lande, der vedligeholder kontakten til de lokale forhandlere. Det hverken kan eller vil vi blande os i fra centralt hold, siger Hiroshi Komatsuzaki, der er øverste chef for Canon Consumer Imaging.

Billedtekst:
Jens Belner i midten refererer, som dansk landechef for konsument-divisionen, direkte til Hiroshi Komatsuzaki i Amsterdam, mens Alessandro Stanzani (th.) har ansvaret for den fælles europæiske marketingstrategi.