SIP fremmer IP-telefoni

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. april 2002.


SIP er ved at etablere en standard for interoperabilitet mellem udstyr til IP-telefoni, som gør det lettere at indføre nye faciliteter på systemerne.

Forventningerne til IP-telefoni har været store, men det bliver til virkelighed betydeligt langsommere end forventet. Blandt barriererne har været, at brugerne ikke har kunnet bevare tryk-selv-tjenester som notering og gruppekald i den nye teknologi, og at der ikke har været interoperabilitet mellem udstyr fra forskellige producenter.
Nu ser det imidlertid ud til, at en ny protokol, der har fået betegnelsen SIP (Session Initiation Protocol) løser en række af disse problemer, og dermed fjerner en del af stenene på IP-telefoniens vej.
SIP, som er udviklet af standardiseringsorganet IETF, blev fra starten støttet af selskaber som Siemens, Pingtel og Cisco. I vinter fik protokollen yderligere medvind, da Microsoft indbyggede SIP i Windows XP, som led i software-producentens bestræbelser på at få del i IP-telefoni-området.
Oprindelig er SIP udviklet for at skabe interoperabilitet mellem IP-telefoner og -udstyr, men der arbejdes ihærdigt på at lægge stadig flere faciliteter ind under protokollen.
Cisco har i første omgang brugt SIP i udstyr til serviceprovidere, som er taget i brug af selskaber som Deltathree, TalkingNets og Vonage. WorldCom er et andet - måske herhjemme mere kendt - selskab, der tilbyder IP-telefoni ved hjælp af SIP.
- SIP er allerede slået igennem i service provider-løsninger, hvor de selskaber, der sælger IP-telefoni, har integreret protokollen i deres systemer, så deres kunder får et bredere udvalg i udstyr. Derimod er den endnu ikke en del af virksomhedsløsningerne. Det skyldes, at funktionaliteter som notering endnu ikke er en del af protokollen. Men tiden arbejder for SIP, og der kommer hele tiden nye faciliteter til, siger teknisk direktør Henrik Ballermann fra Cisco.
Alt kommunikerer med alt
Hidtil har man benyttet standard-protokollen H.323 og den såkaldte MGCP (Media Gateway Control Protocol) til at håndtere signaleringen mellem de forskellige gateways. SIP bygger videre på dem, men når i modsætning til dem helt ud til slutbrugeren.
- Jeg er ikke sikker på, om al IP-telefoni vil blive SIP. Der vil nok altid være nogen, der har behov for at udvikle egne features. Men målet er, at alt IP-telefoni-udstyr skal kunne kommunikere med alt andet, og det er rykket nærmere med SIP, siger Henrik Ballermann.
Endnu løser Cisco problemet med de manglende features ved at køre deres egen såkaldte skinny-protokol i deres Callmanager, men det vil udelukkende kræve en opgradering af softwaren at gå over til SIP, når den får tilstrækkeligt med faciliteter. Der er dog muligt at benytte en SIP-proxy-server, som såvel Cisco som 3Com med flere kan levere.
Blandt de kommende faciliteter i SIP er en sikkerhedsudvidelse, der skal gøre det lettere for IP-telefonopkald at passere gennem firewalls, og en mobil, som tilvejebringer muligheden for at sende IP-telefoni som data-forsendelser over de kommende 3G-mobilnet.

Billedtekst:
SIP vil medføre at IP-telefoner som denne fra Cisco vil kunne bruges med udstyr fra andre producenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere