Tivoli for økonomichefer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. april 2002.


Tivoli Systems annoncerer en tredelt struktur, hvor øverste lag er beregnet for økonomichefer, som dermed får et nyt styringsværktøj. Dertil rettes produkterne nu helt ind efter IBM's softwarestrategi, og der fokuseres på nye sikkerheds- og privathedskoncepter.

I sidste uge annoncerede IBM den første større overhaling af Tivoli Systems' applikationer i tre år.
Og helt i tråd med tidens tendenser er fokus nu rettet mod de forretningsmæssige aspekter af IT-drift. Konkurrenterne CA og HP er således også i fuld gang med at få forretningsaspekterne bygget ind i henholdsvis Unicenter og OpenView.
Tivolis nye vision er, at sætte en skærm foran næsen på økonomichefen. Skærmen skal vise status på de logiske systemer i virksomheden. Systemerne er nævnt ved deres logiske navn, sådan at der for eksempel står "finanssystem", "ordremodtagelse" og "hotline" på skærmen, og ikke kryptiske betegnelser som "Nav01, Nav02 og Dbserver2". Måleenhederne for de forrretningsmæssige informationer kan for eksempel være ventetid i ordemodtagelse, antal gennemførte ordretransaktioner eller antal uafsluttede hotline-opkald fordelt på produktlinier.
- Det er ikke længere de enkelte systemers funktion, som er vigtig - det er det totale systems funktion, som er målet for den nye reviderede version af Tivoli. Det er naturligvis stadigvæk interessant, hvis en database-server går ned, men det er endnu mere interessant at kunne dokumentere følgevirkningerne på det totale IT-system i virksomheden, siger Vice President for Technology i Tivoli Systems Bob Yellin.
Fokus på nytteværdi
Ifølge Bob Yellin sker skiftet i Tivolis strategi nu, fordi IBM efter at have foldet Lotus tættere ind til kroppen ønsker at få Tivoli ud af rollen som et rent system management ramme-system. Han siger:
- Tivolis strategi har hidtil været rettet mod ASP og ISP'er. I løbet af de sidste par år kunne vi se, at den ikke holdt, og samtidig har IBM Software fået trukket den totale strategi på plads. Derfor er vores nye fokus applikationscentreret og rettet mod nytteværdien af det totale system.
Bob Yellin mener, at de store rammesystemer til styring af systemer, både har overlevet sig selv, men samtidig aldrig har været mere relevante.
- På den ene side er den klassiske systemadministration ved at være passÈ, for det er en re-aktiv proces. Noget stopper i netværket, og derefter skal det fikses. På den anden side skal der hele tiden indsamles data om netværk, systemer og applikationer for, at man kan være proaktiv, og det er et centralt administrationssystem vældig godt til, siger han.
Proaktiv administration
De nye muligheder for proaktivitet i Tivoli består af funktioner til automatisk at vurdere trends i indsamlede data, og at alle indsamlede data nu gemmes i en standard DB2 database og derfor er umiddelbart tilgængelige for data mining.
- Der er nu tre niveauer af konsoller i Tivoli. Den øverste er forretningsorienteret og viser logiske systemer og for eksempel serviceniveauer. Den næste er den traditionelle systemkonsol, hvor der kigges på servere, applikationer og netværk. Og den laveste er den, som tager temperaturen på en enkelt komponent, siger Bob Yellin, og fortsætter.
- Vi mener, at komponenter skal være så tæt på at være selvadministrerende som muligt. Derfor anvender vi en regelbasereret agent på disse komponenter. Der er ingen grund til, at der skal en person hen og trykke på en genstarts-knap, hvis det nu er kuren for, at en web-server ikke kører optimalt.
Nyt sikkerhedsfokus
Et andet punkt, som Bob Yellin fremhæver som vigtig i det genåbnede Tivoli, er sikkerhed. Her siger han:
- Vi har skiftet paradime. Den traditionelle sikkerhedsmodel, hvor man fortæller, hvilke brugere, der for eksempel må skrive i en fil, er forældet. Vi ligestiller brugere og programmer, og tildeler dem privilegier via en LDAP-aktiv directory-server. For i dag er det lige så vigtigt, at programmer ikke piller steder, som de ikke må, som det er at holde uvedkommende brugere ude.
Et eksempel på et program med næsen for langt fremme er søgerobotter til internettets søgemaskiner. Bob Yellin mener, at dagens status omkring sikkerhed svarer til det gamle programmeringssprog Cobols håndtering af databaser.
- Dengang skulle hvert eneste program have indbygget kode til at håndtere alle typer af databasefunktioner. Og det er bare ikke praktisk. Med en central database med privilegier for brugere og programmer slipper dagens applikationer for at indeholde store mængder af programlinier til at håndtere sikkerhedsproblematikker.
Tivoli skal ikke lukke
Der har verseret forskellige rygter omkring mulighederne for, at Tivoli Systems stod foran et frasalg, men Bob Yellin maner dem i jorden.
- Disse rygter stammer formodentlig fra, at vi solgte vores helpdesk-funktioner, men vi får i øjeblikket tættere og tættere forbindelser til IBM, hvor vi er på vej ind på vores plads i IBM's samlede softwarestrategi. Og hvorfor skulle man sælge noget, som man knytter tættere til sig?

Billedtekst:
Bob Yelling (til højre), Vice Precident Technology i Tivoli Systems fortæller, at Tivolis nye strategi er rent applikations- og forretningsorienteret. Han dyrker yoga, træskæreri og sejlsport i sin fritid.
- Problemet med IT er, at man aldrig bliver færdig. Og måske er det derfor, at jeg går efter det meditative, siger han.
Nordisk chef for Tivoli, Jan Thomsen fortæller, at IBM på nordisk plan øger aktiviteterne omkring Tivoli.
Foto: Bo Tornvig