Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
En af Danmarks største og ældste internet-virksomheder, Mondo, skifter logo for at signalere et skift i forretningsstrategien.
Internet-virksomheden Mondo skiftede fornylig logo og ændrede selskabets grafiske udseende udadtil. Ansigtsløftningen var ikke tilfældig, men skete parallelt med en væsentlig justering af selskabets forretningsstrategi.
Fremover vil Mondo udvikle løsninger, der er baseret på standard-software, lyder meldingen fra Mondos ledelse. De vurderer, at tiden er løbet fra de hjemmestrikkede internetløsninger, som med selskabets egne ord "risikerer at fange virksomhederne i teknologimæssige blindgyder".
Mondo, der blev grundlagt i 1994, har gennem årene leveret større internetløsninger til virksomheder og organisationer som Unibank, Forsvarskommandoen, Det Danske Filminstitut og mange flere.
Når Mondo fremover vil udvikle løsninger baseret på standardplatforme og applikationer, hænger det sammen med, at de i dag har fået en fleksibilitet og styrke, som gør egenproducerede løsninger unødvendige, lyder budskabet fra selskabet.
Fra hjemmestrik til standardvarer
- Jeg er overbevist om, at tiden er kommet til at satse på standard-rammesystemer. Standardiseringen af applikationer på CMSsystemer, men også andre internet-applikationer, er først for alvor ved at tage fart nu. For eksempel er Microsoft på vej med deres nye Commerce Server og Content Management Server, der giver helt nye muligheder. Sådanne produkter vil et langt stykke hen ad vejen gøre det overflødigt at skræddersy IT-løsninger helt fra bunden. I stedet vil vi se løsninger, der er bygget på standardplatforme og som videreudvikles og tilpasses konkrete krav. Man kan sige, at vi går fra
haute couture-kreationer til en form for stangtøj, fordi standardvarer i dag er blevet så fleksible, at de næsten kan tilpasses ethvert formål, siger Anders Christian Andersen, administrerende direktør i Mondo.
Han mener, at det er dÈr, udfordringen ligger.
- Mondo vil bruge erfaringen hos sine 82 medarbejdere til at skabe Internetløsninger baseret på gennemprøvede standarder, som hele tiden videreudvikles og er fremtidssikrede. Det flytter fokus fra teknologi til nytteværdien og er årsagen til, at vores nye motto hedder "Net med mening". Så bliver vi hele tiden mindet om vores opgave, nemlig at fokusere på teknologiens forretningsmæssige gevinster, fortsætter han.
Vækst trods afmatning
Mondo, der i 2001 omsatte for lidt over 30 millioner kroner, er kommet relativt godt igennem de senere års turbulens i den danske IT- og Internetbranche. Alt imens mange virksomheder har måttet dreje nøglen om eller skåret kraftigt ned i medarbejderstaben, er Mondo, ifølge Anders Christian Andersen, vokset støt og roligt.
Han siger, at selskabet alene i de sidste to måneder har ansat ni medarbejdere og regner med at vokse et mellem 30 og 40 procent i år.
- Når vi har sejlet uden om skærene, hænger det måske sammen med, at vi har været lidt mere forsigtige og har lagt lidt mere vægt på de klassiske forretningsdyder end andre. Samtidig har vi forsøgt at være meget bevægelige i forhold til markedet. Det er jo ikke første gang, vi justerer vores fokus, siger han.
Billedtekst: Ifølge Mondos administrerende direktør, Anders Christian Andersen, vil internetvirksomheden fremover satse mere målrettet på IT-løsninger baseret på standardsoftware.