Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. april 2002.
Både interne og eksterne systemer bindes
sammen i ny intranet- og ekstranet-portal
hos Aalborgvirksomheden Fibertex
Aalborgvirksomheden Fibertex, der er Europas største leverandør af råstof til bleer og hygiejnebind, har gennem det sidste års tid arbejdet med implementering af en helt ny IT- platform, for at øge informationsniveauet både internt og eksternt.
Den nye løsning baserer sig på Oracle Portal og ledelsesinformationssystemet Oracle
Discoverer. Løsningen er blevet til i samarbejde med konsulentvirksomheden Systemate i Aalborg, der har stået for udviklingen.
Portalen binder alle virksomhedens individuelle IT-programmer sammen og samler disse på et standardskærmbillede, så den enkelte medarbejder ikke mere skal bekymre sig om, hvilke programmer og data der skal anvendes for at løse en konkret opgave. Portalen kan selv hente informationer fra eksempelvis kundedatabase, regneark, tekstbehandlingssystem og en kundes hjemmeside. Med Oracle Discoverer får ledelsen i Fibertex mulighed for, at alle virksomhedens data kan sammenstilles og analyseres efter netop det regelsæt, virksomheden har behov for i en konkret situation.
Den nye IT-platform skal desuden bidrage til at sikre gennemførelsen af virksomhedens strategi om global vækst, og har desuden til formål at give virksomhedens ledelse et hurtigere og mere korrekt beslutningsgrundlag.
Oven på Navision XAL
Løsningen, der er placeret oven på firmaets standard økonomisystem Navision XAL, dækker områderne internet, intranet og ekstranet.
Det betyder blandt andet, at alle virksomhedens informationer som personalehåndbøger, kvalitetshåndbøger, personalekartoteker, organisation, firmanyheder, intern post, månedsrapporter og analyser er elektronisk tilgængelige via løsningens intranetdel.
Den del af disse informationer, som virksomheden ønsker at stille til rådighed for kunder og andre af interessenter, gøres tilgængelige via ekstranettet.
- Vi har virkelig fået en 3. generations web-site, der åbner mulighed for at profilere virksomheden på en helt ny måde og være med til at understøtte vores strategi om global vækst. Også vore egne partnere og medarbejdere har stor fordel af at kunne arbejde på den samme indgangsportal, uanset om de sidder ved deres normale skrivebord, eller de befinder sig i en helt andet verdensdel, siger marketingchef Jesper Kaalbye.