Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. april 2002.
Billedtekst: Danmark dejligst - her Niverød i Nordsjælland. Danmarks Turistråd kunne i denne uge endelig præsentere Danmarks nye officielle ansigt til omverden på hjemmesiden www.visitdenmark.com
Med næsten et års forsinkelse kunne Danmarks Turistråd i denne uge endelig åbne ny officiel turistportal.
Hvad der oprindelig blev vurderet som en udviklingsopgave på omkring et halvt år blev i stedet til halvandet års udfordrende projektarbejde for leverandøren Cap Gemini. Det på trods af, at Cap Gemini selv fortalte, da de fik ordren på at producere Danmarks nye officielle turistportal, at det var et af de bedst forberedte projekter, som Cap Gemini var gået ind i.
Den nye turismeportal til 51 millioner kroner, der blandt andet er finansieret med en bevilling på 17 millioner kroner over Finansloven, er ifølge Cap Gemini meget omfattende og har været et kompliceret udviklingsarbejde.
Portalen er ikke kun en portal, men et helt sæt af portaler, der henvender sig til flere forskellige brugertyper og personer med bestemte interesser - og det tilmed på 12 forskellige sprog. Portalen henvender sig både til den private rejsende, der ønsker information om ferie og aktiviteter i Danmark, samt til den professionelle rejsende eller konferencearrangør, der forbereder besøg i Danmark.
Portalen indeholder godt 17.000 turistprodukter, lige fra overnatningsmuligheder til attraktioner og oplysninger om blandt andet koncerter og udstillinger. Hertil kommer, at det i flere tilfælde er muligt at booke direkte fra hjemmesiden.
Portalen indeholder endvidere et digitalt Danmarkskort, hvor det er let og overskueligt at få informationer om turistattraktioner i det valgte område. Senere vil portalen blive udbygget med personlig mailservice, en elektronisk markedsplads for gode tilbud, samt links til tusinder af danske turist-websites lige fra de store internationale hotelkæder til de lokale hesteudlejere i sommerlandet.
Vedligeholdelsen af hjemmesiden med artikler, nyheder, fotos er overladt til 200 personer fordelt på henholdsvis de lokale turistbureauer og Danmarks Turistråds egne 10 markedskontorer ude omkring i verden og sker gennem et specialudviklet content management system.
I Cap Gemini er man glade for at projektet nu kan præsenteres for hele verden.
- Vi er stolte over den løsning, vi har fået lavet for Danmarks Turistråd - en kompleks opgave, som er blevet løst, så Danmarks Turistråd i dag har et site, som lever op til deres høje krav og visioner, siger administrerende direktør Tim Wolff Jacobsen.
Danmarks Turistråd har desuden indgået aftale med Cap Gemini om driften af portalen over de næste fire år.