IT tjener penge når e-business bliver moden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. maj 2002.


Når e-business bliver moden, kan IT tjene penge. Men før der er tilstrækkelig integration, slår effekten af e-business ikke igennem på bundlinien.

Tallinn: I år lykkes det måske at komme væk fra den dumme situation, at teknologien definerer forretningsprocesserne, mener Gigas Vice President Martha Bennett, som talte ved Candle Experience 2002 i Estland.
Og det vil være godt for e-business, som har lidt meget under, at man fokuserede for meget på internet og for lidt på forretning.
- Først med tilstrækkelig integration af IT-systemerne vil der komme besparelser som følge af e-business, siger Martha Bennett, og udnævner internet til blot endnu en af fremtidens salgskanaler i vores gamle økonomi - for der er kun Èn økonomi.
- Markedspladser bliver der sikkert også plads til, men der er noget, der hedder forretningsrelationer, og netop relationerne kræver mere IT-integration, siger Martha Bennett.
Og e-business-integration er faktisk meget sværere end "rocket science", som ikke har ændret sig væsentligt i mange år, hvis man skal tro Candles Solutions Architect, Gary Haynes.
- eBusinessintegration ændrer sig hele tiden og hvis noget kan gå galt, så går det galt. Det viser erfaringen. Det er utrolig svært at levere en god e-business-arkitektur, det er derfor, så få gør det, siger Haynes.

Billedtekst:
- Først når der kommer tilstrækkelig integration af IT-systemerne, vil der komme besparelser som følge af e-business, siger Martha Bennett, Vice President i Giga.

Billedtekst:
E-business-integration ændrer sig hele tiden og hvis noget kan gå galt, så går det galt, siger Candles Solutions Architect Gary Haynes.