Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. maj 2002.
Kommunernes Landsforening nedsætter arbejdsgruppe, der skal hjælpe kommunerne med definitioner af administrative processer til digital forvaltning.
Kommuner bruger alt for mange kræfter på at definere administrative processer, når de skal indføre digital forvaltning og elektronisk sags- og dokumentstyring (ESDH). Det mener Kommunernes Landsforening (KL), der har taget initiativ til at nedsætte en såkaldt Cirkel, der skal skabe et fælles administrationssprog og administrationsstandarder i forhold til ESDH.
Efter KL's opfattelse er det specielt sagsdannelse og opmærkning af personsager, personalesager og byggesager - de såkaldte objektorienterede sager, der bør udvikles som en fælles kommunal norm, fordi det volder mange diskussioner og er vanskeligt at gennemskue for kommunerne.
Desuden mener KL, at der er behov for, at sagsdannelse og simpel sagsstyring mere generelt bliver normsat, blandt andet fordi der til stadighed skabes usikkerhed om sagsbegrebets nytteværdi, både af markedets leverandører og konsulenter.
Manager i PLS Rambøll Jes Bruun Olsen, der i mange år har arbejdet med anskaffelse og implementering af ESDH-systemer hilser KL-initiativet velkomment.
- Det er en kanongod idÈ. Leverandørerne har fået mere styr på tingene de seneste år, men generelt er der en forståelseskløft mellem forvaltningen og leverandører på de her punkter, og man kan håbe, at et sæt af standarder kan hjælpe leverandørerne til at få en bedre forståelse af, hvad det handler om, og indrette deres systemer på en bedre måde, siger han.
Jes Bruun Olsen ser gode muligheder for både kommunerne og leverandørerne i et fælles fundament.
- Det er både en styrkelse for forvaltningen, der får sat ord på, hvad det er, de gør. Men også for leverandørerne, der får et konkret arbejdsredskab, som de kan forholde sig til, så de ikke skal starte forfra hver gang, siger han.
De nye standarder skal blandt andet sikre, at borgerne løbende kan følge deres sager på for eksempel internet. KL understreger, at der ikke er tale om et teknologisk standardiseringsarbejde, som det for eksempel i øjeblikket foregår om XML, men alene et standardiseringsarbejde på administrative processer og begreber.
Hvis arbejdet forløber, som KL håber, er det hensigten at man vil forsøge at få de nye standarder defineret som en ISO-standard, på samme måde som det private erhvervsliv har en dokumentationsstandard (ISO 15 489). Allerede til efteråret forventer KL, at de første standarder kan sendes i høring i kommunerne.
Billedtekst:
- Leverandørerne får et konkret arbejdsredskab, som de kan forholde sig til, siger manager i PLS Rambøll Jes Bruun Olsen.
Foto: Lars Svankjær