Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Selv om seniorkunden ikke har brug for en omfattende løsning, stiller målgruppen store krav til funktionalitet, båndbredde og sikkerhed.
Den voksende generation af ældre førstegangsbrugere er et interessant, købestærkt segment, men de bliver krævende at servicere, spår leverandører.
- Der ligger en stor udfordring i at overbevise seniorbrugerne om, at det er sikkert nok at færdes på internettet og modtage post. I et vigende marked er det svært at vise vækst, og derfor er det nødvendigt at tage hånd om nye, potentielle kunder, såsom seniorbrugerne, forklarer Jonas Persson, der er markedschef hos Dell.
Udbredelsen af bredbånd skaber en risiko, når man opererer med faste IP-adresser, som giver hackere lettere spil, og leverandørerne er enige om, at det problem skal adresseres, hvis seniormarkedet skal modnes.
Hos Compaq er produktchef Ole Hesseldahl ikke i tvivl om potentialet i den ældre del af befolkningen.
- Der ligger helt givet en mulighed for at øge efterspørgslen efter pc'er, hvis vi kan sikre, at vores ældre kunder får en nem og smertefri adgang til de faciliteter, de ønsker at bruge. Det er typisk ikke meget andet end at gå sikkert på nettet, tjekke post og printe digitale fotos af børnebørnene, men det kan også være svært nok i dag. Vinderne på det marked bliver den leverandør, der først præsenterer et produkt, det kun tager 10 minutter at få sikkert op at køre, siger Ole Hesseldahl.