Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Salget af pc'er til uddannelsesinstitutioner bliver ifølge de store leverandører et endnu vigtigere segment i 2002.
Det afskrækker ikke leverandørerne, at Farum Kommune netop har droppet skoleaftalen med Compaq.
Således forventer både Compaq, Dell, Hewlett-Packard, IBM og Fujitsu-Siemens, at studerende vil være med til at drive efterspørgslen på pc'er i de næste mange kvartaler.
- For Fujitsu Siemens handler det om at lave målrettet salg sammen med de forhandlere, der kan løfte den samlede opgave, siger Claus Østergaard, der er marketingdirektør.
Han henviser til uddannelsesstedernes krav om mobilitet, som vil udbrede de trådløse netværk og øge salget af pc'er, ikke mindst bærbare.
Men bare fordi uddannelsesstederne har behovet, gør det dem ikke til en eftertragtet målgruppe.
- Der er et kæmpe potentiale i uddannelsessektoren, men den mangler en økonomisk formåen, der skal modsvare efterspørgslen, siger produktchef hos Compaq, Ole Hesseldahl.
Hos Hewlett-Packard fortæller Henrik Johansson, der er markedschef, at problemer med finansieringen på uddannelsesstederne i praksis får HP til at koncentrere sig om andre segmenter, hvor efterspørgslen måske ikke er så stor, men hvor købekraften er stærkere.
Analyser fra Gartner Dataquest viser også, at manglen på købekraft i uddannelsessektoren har været med til at hæmme salget af pc'er.
Samarbejde fremmer salget
Gartner Dataquest spår sågar, at leverandører der her og nu formår at komme op med alternative finansieringsordninger, skaber sig et forspring i forhold til konkurrenterne.
På europæisk plan er tendensen, at uddannelsessektoren i højere grad bliver decentraliseret. Det har, ifølge Gartner Dataquest, gjort institutionerne mere udfarende i deres iver for at indgå lokale aftaler, hvilket har virket befordrende for samarbejdet mellem de offentlige instanser og leverandørerne af pc'er.
Og ifølge tal fra den europæiske statistikbank, Eurostat, vil antallet af studerende stige med 21 procent årligt frem til år 2006 med en tilsvarende stigning i efterspørgslen på pc'er.
Fortsat behov for leasing
Dell sælger i øjeblikket over 15 procent af sine maskiner på leasning-aftaler, og ifølge Jonas Persson, der er produktchef for Norden, er den tendens tiltagende.
- Der er ingen udsigt til nogen massiv forbedring i den overordnede økonomi i dette kvartal, så der vil fortsat være behov for alternativ finansiering også i uddannelsessektoren, siger han.
Hos IBM mener den ansvarlige for salget af pc'er herhjemme, Nils Claudi Arlund, dog, at uddannelsessektoren fortrinsvis vil efterspørge notebooks frem for desktop-pc'er, uanset hvilket finansieringstilbud, der bliver præsenteret.
Flere af leverandørerne deltager i projekter med uddannelsesinstitutioner over hele Europa.
Blandt andet har IBM sit ThinkPad University, mens Hewlett-Packard og Toshiba stiller bærbare computere til rådighed for skolebørn til specielle depositum-priser.
Billedtekst:
Uddannelsessektoren er et vigtigt område for alle de store leverandører, men det kniber med skolernes økonomiske formåen.
Arkivfoto: Hans Juhl