IP-telefoni i krybesporet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. maj 2002.


Det sparsomme udbud af IP-telefoni på årets netværksmesse taler sit tydelige sprog om, at teknologien er længe om at slå an for alvor.

Dømt ud fra foromtalerne fra udstillerne kommer det opreklamerede begreb IP-telefoni ikke til at spille en stor rolle på dette års netværksmesse. Men der er IP-telefoni, dels i ren form, dels i løsninger, der integrerer tele og data i for eksempel kontaktcenter-løsninger.
Således viser Philips Telecommunications en løsning til callcentre, hvor indkommende e-post routes på samme niveau som telefonopkald, og dermed tages lige så alvorligt i arbejdsgangen som disse.
Men Philips søger også at tilbyde nogle af fordelene ved IP-telefoni til de firmaer, der af den ene eller anden grund holder fast ved deres traditionelle platform. En af disse fordele er, at man med IP kan flytte telefonen inklusive nummer til et andet kontor, uden at skulle have en teknikker til at rode i krydsfeltet.
- Vi vil vise løsninger, der er lige så bevægelige som IP-telefoni, fordi et af vores budskaber på messen er, at man kan mere, end brugerne har vænnet sig til at tro, med traditionel telefoni, siger produkt-manager Anja Bengtsson fra Philips.
Kan linien bære
Den svingende kvalitet på IP-telefoni har været med til at sinke denne teknologis udbredelse. Derfor er det ikke overraskende, at producenterne af måle- og testudstyr på denne netværksmesse præsenterer udstyr, der kan måle, om netværket er godt nok til telefoni.
Stantronic Instrumets præsenterer således udstyr, som internet-leverandører, service providers og udviklere kan benytte til at måle belastningerne på en Ethernet-forbindelse og til at undersøge tabet af data-pakker.
Selskabet tilbyder endvidere udstyr, der kan konstatere, om en telefonlinie kan bære en DSL-forbindelse.