Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. maj 2002.
Billedtekst: De københavnske borgmestre stod i kø, da den nye elektroniske selvbetjeningsløsning skulle
præsenteres for videnskabsminister Helge Sander. Det er arbejdsmarkedsborgmester
Bo Asmus Kjeldgaard (SF)til venstre og overborgmester
Jens KramerMikkelsen (S) ved hans side.
Med åbning af 27 nye online-tjenester sætter Københavns Kommune for alvor gang i den
digitale forvaltning.
Et af landets største projekter til digital forvaltning er nu sat på nettet. Det drejer sig om Københavns Kommunes selvbetjeningsløsning, der er leveret af Cap Gemini.
I første omgang er der tale om 27 digitale selvbetjeningstjenester, der dækker flere forskellige dele af den kommunale administration.
Det er for eksempel muligt at søge om plejebolig, beregne boligtilskud, flytte børn fra børnehave til fritidshjem og melde flytning og skifte læge.
Men der er også områder, som kommunen ifølge uddannelsesborgmester Per Bregengaard (EL), ikke vil sætte strøm til.
Inkompatibel
- Vi vil ikke gøre det muligt at lade sit barn indskrive på en folkeskole. Vi tror stadig på, at det er vigtigt, at man selv møder op med sit barn, og lader den enkelte skole præsentere sig, ligesom vi jo helst ser børnene indskrevet i den lokale skole. Den digitale forvaltning kan ikke erstatte den personlige betjening, siger han.
Ifølge overborgmester Jens Kramer Mikkelsen er formålet med den digitale selvbetjening ikke at spare ressourcer, men i første omgang at forbedre servicen.
- Nu har rådhuset åbent 24 timer i døgnet, 365 dage om året, hvilket betyder en større fleksibilitet over for borgerne, siger han.
Løsningen anvender en pin-kode, der leveres af Told & Skat, og kan ikke erstattes af den løsning, som Kommunedata tilbyder under Netborger.dk.
I Videnskabsministeriet opfatter man dog ikke den manglende kompatibilitet som et problem.
- Vi fokuserer først og fremmest på at opbygge den fremtidige PKI-infrastruktur (offentlig nøglestruktur, red). Københavns Kommune har været i gang i flere år og det ville ikke være hensigtsmæssigt, hvis projektet skulle stoppe, fordi infrastrukturen ikke var på plads. Så er det bedre, løsningerne kommer i gang. Så må man senere sikre, at de kan migrere til den fælles PKI-infrastruktur, siger chefkonsulent Palle H. Sørensen, Videnskabsministeriet.
Projektleder i Cap Gemini Henrik Juhl oplyser endvidere, at Netborger-løsningen ikke var særlig udbredt, da projektet i Københavns Kommune blev startet.
- På det tidspunkt var løsningen fra Told og Skat den mest udbredte og også den billigste at komme i gang med, siger han.
Et godt eksempel
Elektronisk Selvbetjening i Københavns Kommune har blandt andet fået økonomisk støtte fra Videnskabsministeriet på 4,5 millioner kroner, ligesom Finansministeriet har været repræsenteret i projektets styregruppe, og det er meningen, at erfaringerne fra projektet skal komme andre kommuner til glæde.
- Den største del af projektet har været at analysere de bagvedliggende processer og få dem beskrevet, så de kan danne grundlag for digital forvaltning. Og der ligger en omfattende dokumentation, som andre kommuner kan tage udgangspunkt i, siger administrerende direktør i Cap Gemini Tim Wolff Jacobsen
Netop projektets mulighed for at blive rullet ud i andre kommuner blev fremhævet af videnskabsminister Helge Sander (V) ved præsentationen af løsningen i sidste uge.
- Det er et godt eksempel. Det betyder øget fleksibilitet og mere effektiv administration. Også andre kommuner kan få glæde af projektet, sagde han.