Ud med børser, ind med følelser

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. maj 2002.


Bogen "Følelsesøkonomien" handler om en ikke så fjern fremtid, hvor forfatterne Bo Bache og Peter Horn forudsiger, at de følelsesmæssige værdier bliver den mest gangbare valuta.

Nye bøger: Når valutaen hedder "følelser" og den vigtigste ressource er "tid" betyder det mindre magt til det kvartalstyrrani fondsbørserne nu udøver over for virksomhedsledelsernes forsøg på langsigtet værdiskabelse.
Det betyder også flere kvinder i bestyrelserne og på toplederposter. Måske ser vi endda en kvindelig amerikansk præsident for bordenden med de kvindelige ledere af G12-landene rundt om bordet, når de mødes i 2010.
Flere kvindelige ledere vil være en naturlig konsekvens af følelsesøkonomiens betingelser. Og det vil slet ikke skræmme mændene, er forfatternes lidt langt ude postulat. Tvært- imod vil mændene langt om længe udnytte den kærkomne lejlighed til at realisere flere sider af sig selv og bidrage mere differentieret til samfundets værdiskabelse.
Den lader vi lige stå et øjeblik.
For en del mandlige ledere er netop udøvelsen af magt jo det, der får det til at klikke, når de løber rundt i livets musehjul dag ud og dag ind. Det samme kan selvfølgelig siges om nogle kvinder, men spørgsmålet er, om de er mange nok til at besætte verdens lederposter.
Pudsigt nok har forfatterne da også udelukkende interviewet mandlige erhvervsledere, blandt andre TDC's Henning Dyremose og Nordeas Peter Schütze, om kunderelationer og deres forventninger til udviklingen på området.
Interviewene er i øvrigt noget af det rigtigt gode ved bogen, sammen med betragtningerne om datamining og personalisering af kunderelationer.
Her fortæller blandt andet Legolands senior business analyst, hvordan databasebaseret profilering af 1,5 millioner gæster i Billund, der får målt deres tilfredshedsniveau, har stor betydning for parkens udvikling og en pæn andel i den stadige besøgsfremgang.

Billedtekst: Bo Bache er HD, direktør og tidligere Vice President i SPSS. Peter Horn er direktør og rådgiver i markedsrettet, strategisk ledelse.
Følelsesøkonomien er udkommet på Specialbladsforlaget og koster 240 kroner plus moms.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


RISE with SAP – muligheder, faldgruber og vejen frem

Bliv klædt på til strategiske valg om fremtidens forretningsplatform. Hør cases og bliv inspireret af IBM, JYSK og BCG Platinion, som deler erfaringer og indsigter i SAP-migrering, cloudstrategi og teknologivalg med fokus på reel forretningsværdi.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere