Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.
EU mistænker mærkevare-leverandører for at holde prisen på forbrugsstoffer kunstigt oppe.
Producenterne af uoriginale blækpatroner kæmper ikke mod mærkevare-leverandørerne, men kun mod hinanden, når slaget om markedsandelene på forbrugsstofferne står.
Forskellen i prisen mellem en uoriginal og en kompatibel blækpatron er ganske enkelt så stor, at det vil koste mærkevare-producenterne alt for meget at sænke prisen på tilbehøret, så den matcher kopi-mærkerne.
EU's konkurrencemyndigheder er gået ind i sagen for at undersøge, om prisen på blæk bliver holdt kunstigt oppe i strid med konkurrencereglerne.
- Vi har da overvejet at sænke prisen, men vi har vurderet, at det vil hæve prisen på printere så uforholdsmæssigt meget, at det ikke kan svare sig. Og desuden er der ikke nogen leverandør, der alene tør forsøge at matche kopi-produkterne i pris, siger Tom Samuelsen, der er marketingchef hos Canon Danmark.
I den høje ende
Han oplyser, at han ikke kan mindes et tidspunkt, hvor der har været priskrig på forbrugsstoffer, selvom det ville være befordrende for salget til de familier, der printer meget.
- Det er almindeligt kendt, at prisen på forbrugsstoffer ligger i den høje ende, men pengene skal hentes et sted, og hvis man sænker prisen på forbrugsstoffer for at få kunden til at printe mere, gør man det mindre attraktivt for nye kunder, der så må betale mere for at købe en printer, siger Tom Samuelsen.
Tom Samuelsen tilføjer, at en fælles europæisk forretningsmodel i Canon vil betyde, at prisen på Canon-produkter vil stabilisere sig på det nuværende niveau.
- Vi kan se, at hvis priserne går op, så går forbruget ned, og det er faktisk tilfældet for flere segmenter. Nu hvor penetrationen af printere er så høj, tror vi, det er vigtigt at få folk i gang med at printe mere, og derfor skal priserne på forbrugsstoffer ikke stige yderligere, siger Tom Samuelsen.
Hos Lexmark mener administrerende direktør Carsten Ottosen heller ikke, det er sandsynligt, at der bliver priskrig på forbrugsstofferne inden for en overskuelig fremtid.
- Vi ser os hele tiden omkring, men det er ikke sandsynligt, at vi går ind i en priskrig, uden at de andre leverandører følger med. Og hvis vi sænker prisen på forbrugsstoffer, bliver vi nødt til at hæve den på printere, og den går ikke, siger Carsten Ottesen.
Ligesom hos Canon har Lexmark identificeret de forhandlere, der både har mærkevarer og uoriginale forbrugsstoffer på hylderne, og hos begge leverandører lyder meldingen, at en forhandler bør vise loyalitet, hvis man vil sikre sig de fordele, en partneraftale giver.
Billedtekst. - Hvis man sænker prisen på forbrugsstoffer, gør man det mindre attraktivt for nye kunder, der så må betale mere for at købe en printer, siger Tom Samuelsen,marketingdirektør hos Canon. Foto: Torben Klint