Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. juni 2002.
Bundliniebanden fra Sandberg IT hjælper forhandlerne med at eksponere de produkter, hvor avancen er højest.
Fatter du ikke en meter, så læg vejen forbi Sandberg IT.
Her har bundliniebanden med Erling Hoff Petersen i spidsen udviklet et meter-koncept, der skal sikre, at produkter med høj avance får den rette synlighed på forhandlernes hylder.
Konceptet benyttes i stor stil af detailkæder såsom F Group og Computercity, der ligesom andre detailbutikker ofte undervurderer salgspotentialet i produkter som USB-stik, kabler, hubs og switche.
- Der er en tendens til, at kabler og andet tilbehør ikke bliver eksponeret tilstrækkeligt i forhold til den avance, forhandlerne kan få på disse produkter. Derfor har vi udviklet meterkonceptet, hvor en forhandler kan bestille en eller flere komplette hyldemetre med et sortiment, som vores system har udvalgt på baggrund af vores samlede salgstal, siger Erling Hoff Petersen.
Avance på 68 procent
Han henviser til, at forhandlere ofte ikke tager sig den tid, der skal til for at sikre et bredt og komplet sortiment i kabler, og han mener, det er et problem for de kunder, der bliver tvunget til at vente på levering.
Ifølge Sandbergs forhandlerside på internettet kan en enkelt hyldemeter med kabler sikre en avance på 68 procent. Således koster en hyldemeter med 341 produkter fordelt på 41 forskellige varer 9.300 kroner i indkøb, mens den vejledende udsalgspris er på 36.800 kroner svarende til en indtjening på omkring 20.000 kroner.
- Med en gennemsnitlig omsætningshastighed på halvanden måned er det en avance, der er til at forholde sig til, og som kan ses på bundlinien måned efter måned, siger Thomas Steffensen, der er bundlinie-bandemedlem med ansvar for Sjællandsområdet.
Nordisk ekspansion på vej
Officielt er han Key Account Manager, men hans opgaver består også i at besøge kunderne og sætte varer på hylderne. Han er samtidig med til at bestemme udvalget hos forhandlerne, med mindre der er tale om de store kæder, der typisk har egne hyldesystemer, men stadig brug for produkterne.
Sandberg IT har i øjeblikket tre bandemedlemmer på vejene, og en fjerde mand er lige blevet ansat.
- Vores plan er at udvide konceptet til også at gælde vores nordiske nabolande, for vi oplever en god opbakning herhjemme. Forhandlerne bestiller direkte hos os eller hos broadlinerne, siger Erling Hoff Petersen.
Billedtekst: Bundliniebandens Thomas Steffensen sørger for, at detailkæderne har hylderne fulde af de Sandberg-produkter, der er størst avance på.