Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. juni 2002.
Statens Luftfartsvæsen droppede SAP R/3 til fordel for Navision Stat og kan se frem til årlige besparelser i millionklassen.
Det er næsten ligegyldigt, hvor økonomichef Keld Ludvigsen i Statens Luftfartsvæsen (SLV) kigger hen, så kan han kun se fordele ved skiftet fra ERP-systemet SAP R/3 til Navision Stat.
- Vi sparer millioner på at skifte. Det drejer sig både om udgifter til licenser, konsulenttimer, medarbejdere til drift og skift af hardwareplatform, siger han.
SLV var ellers en af pionererne, når det gælder det offentliges brug af erp-systemet SAP, og Keld Ludvigsen er da også tilfreds med, at SLV oprindeligt anskaffede SAP.
- I 1995 kunne vi ikke anvende Concorde. Dengang var det et spørgsmål om at købe SAP eller Oracle Financials, og vi har været meget glade for SAP, i de år vi har anvendt det, siger han.
Dyr support
Keld Ludvigsen gør dog samtidig opmærksom på, at SAP-systemet altid har været lidt i overkanten af SLV's behov.
- Når man ser på, hvilke virksomheder, der anvender SAP, er det som regel de meget store virksomheder, og SAP har hele tiden været for stort et system for en organisation som vores, siger Keld Ludvigsen.
SLV har 240 medarbejdere og omsætter for 180 millioner kroner om året. To tredjedele af SLV's aktiviteter er indtægtsdækket.
De vigtigste opgaver er tilsyn med dansk civil luftfart i forhold til lovgrundlaget. Det drejer sig blandt andet om tilsyn med luftfartsselskaber, flyveledelse, flysikkerhed, pilotcertifikater og danske lufthavne.
SAP-systemets kompleksitet har blandt andet medført, at to medarbejdere i SLV har været tilknyttet support på det omfattende virksomhedssystem.
- SAP er så fleksibelt, at det kan håndtere stort set alle situationer, men parameteropsætningen kræver mange ressourcer at vedligeholde. Hertil kommer, at selv små ændringer i systemet koster mange og dyre konsulenttimer, siger Keld Ludvigsen.
Slipper for udvikling
SLV besluttede fra starten, at de ikke ville foretage ændringer i SAP-systemet, men i stedet tilpasse organisationen. Et valg, som Keld Ludvigsen mener, SLV siden har draget stor nytte af, ikke mindst i forbindelse med indførelse af Navision Stat. Selve implementeringen af Navision Stat tog mellem syv og otte uger, og medarbejderne har i dag et system, med en funktionalitet der stort svarer til det gamle system, blot i en meget enklere udgave. Et enkelt nyt modul har konsulentfirmaet Hands udviklet til SLV, fordi særlige lovkrav gør det nødvendigt at omkostningsfordele de gebyrer, som SLV opkræver.
En af de helt tunge poster på SAP-budgettet forsvinder også ved indførelsen af Navision Stat. Tidligere måtte luftfartsmyndigheden selv betale for ændringer, som for eksempel ny lovgivning medførte. Men med Navision Stat er det Økonomistyrelsen, der nu har overtaget tilretningen af systemet til lovkrav.
Keld Ludvigsen vil ikke sætte præcise tal på besparelserne i forbindelse med overgangen til Navision Stat, men han anslår, at de samlede driftsomkostninger med Navision Stat er en femtedel af de tilsvarende omkostninger med SAP.
Af virksomhedsregnskabet for 2001 fremgår det, at IT-driftsomkostninger ligger på omkring seks millioner kroner, og en femtedel heraf bliver til 1,2 millioner eller en årlig besparelse for SLV på 4,8 millioner.
Billedtekst: - SAP-løsningen har altid været for stor til os, men i midten af halvfemserne var der ikke noget virksomhedssystem, der kunne leve op til vores behov, siger økonomichef Keld Ludvigsen fra Statens Luftfartsvæsen, der har skiftet SAP R/3 ud med Navision Stat og sparet millioner. Foto: Torben Klint