Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. juni 2002.
Bestyrelsen i Projekt Digital Forvaltning har besluttet at fastsætte en dato i 2003, hvor alle offentlige institutioner skal kunne kommunikere
sammen elektronisk.
Det offentlige skal udnytte informationsteknologien endnu bedre. Derfor har bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning besluttet at fastsætte dato i 2003 hvorefter al kommunikation mellem offentlige instanser skal foregå elektronisk.
Projektet har fået betegnelsen E-dag, men først til august vil Projekt Digital Forvaltning sætte en skæringsdato på for den nye elektroniske forvaltning.
E-dagen skal tilskynde offentlige myndigheder til digital kommunikation, som der lægges op til i strategien for digital forvaltning og regeringens moderniseringsprogram.
Fra E-dagen kan offentlige myndigheder kræve at udveksle dokumenter digitalt med hinanden. E-post og anden digital kommunikation skal erstatte almindelig post. E-dagen vil omfatte kommunikation, der ikke kræver særlig sikkerhed, og dokumenter myndigheden har digitalt i forvejen.
Ifølge Projekt Digital Forvaltning er den basale IT-infrastruktur på plads. Næsten alle offentlige organisationer har
e-post i dag. Den største udfordring i E-dagen bliver, at den enkelte myndighed skal omstille sig til at håndtere elektroniske dokumenter og elektronisk kommunikation. Papir mellem myndigheder bliver en undtagelse.
Allerede i dag udveksles der mange dokumenter via e-post i det offentlige.
Eksempelvis oplyser Fyns Amt, at de udveksler 10 mio. e-mails pr. år i forhold til 60.000 papirbreve. Ofte suppleres den digitale kommunikation imidlertid med papir, "for en sikkerheds skyld". E-dagen skal bidrage til at formalisere den allerede eksisterende praksis med dokumentudveksling via
e-post, og bidrage til at myndighederne i større omfang kommunikerer digitalt.